Peter Beets en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw met Blues For The Date.
PETER BEETS en het JAZZ ORCHESTRA of the CONCERTGEBOUW verdienen wereldwijde erkenning
Een zoektocht naar dat massieve bigbandgeluid.
Hans Koert
Peter Beets and the Jazz Orchestra of the Concertgebouw: Blues For The Date (English) - Peter Beets en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw met Blues For The Date. (Nederlands)
Toen de New Concert Big Band eind jaren negentig werd uitgenodigd om regelmatig in het Concertgebouw te komen spelen, de tempel van de "serieuze" muziek, werd de naam gewijzigd in The Jazz Orchestra of the Concertgebouw, zoals Duke Ellington in de jaren twintig de naam van de Kentucky Club of de Cotton Club adopteerde. Hoewel het orkest al vanaf 1996 elke veertiendagen in het Bimhuis optrad, werd gekozen voor de naam Jazz Orchestrra of the Concertgebouw, dat meer allure, internationaal meer élan uitstraalde dan een verwijzing naar het buiten onze landsgrenzen minder bekende Bimhuis.
The Jazz Orchestra of the Concertgebouw, geleid door Henk Meutgeert (Porgy en Bess - Terrneuzen ( 2 april, 2011) (foto: Hans Koert)
Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw behoort tot de beste big bands van Europa en heeft zich internationaal op de kaart gezet tijdens hun talrijke tournees. Big Bands zijn monsterlijke organisaties, die door hun omvang moeilijk te exploiteren zijn. Financieel komt er nogal wat kijken en wat te denken van de organisatie - de meeste bandleden, immers, hebben hun eigen agenda's en treden op in tientallen andere groepen. De bezuinigingen op de cultuursector lijken momenteel het Jazz Orchestra of the Concertgebouw te sparen, maar blijft als een bedreiging op langere termijn.
Jazz Orchestra of the Concertgebouw + Peter Beets (Challenge CR73296)
Nu moet je jazzmuziek eigenlijk alleen live horen en dat geldt voor een big band in het bijzonder. Als je in Amsterdam of omgeving woont kun je elke maand in het Bimhuis terecht, maar hoe zit dat met "de provincie?". Onlangs speelde het Jazz Orchestra of the Concertgebouw in het kleine Porgy en Bess in Terneuzen als een olifant in een vlooientheater ( een vrije bewerking naar het gezegde dat spreekt over een porceleinkast, maar zo destructief is zo'n concert nu ook weer niet) en voor 1 april 2012 ( geen grap) staat het orkest daar alweer geboekt. Bert Boeren (foto: Hans Koert)
De sound, de arrangementen, het massieve geluid, de interactie .... zijn allemaal elementen die je het best meekrijgt tijdens een live-concert en dat geldt zeker voor zo'n kleine club als Porgy en Bess, waar iedereen zowat op het podium tussen de muzikanten zit. Eigenlijk had ik in mijn platenverzameling nog geen cd die dat geluid van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw kon weergeven, en eigenlijk was ik daar naar opzoek, zoals ik ook ooit die klank van het Stan Kenton orkest opnieuw wilde voelen. De cd Jazz Orchestra of the Concertgebouw - Festival 1999 part 1 ( Is er eigenlijk ook een deel 2 verschenen?) gaf me die sensatie niet.
Peter Beets ( foto: Hans Koert)
De gratis cd bij het eerste (ver)nieuw(d)e Jazzism kwam daar al een stuk dichter bij, totdat ....... ik de cd Blues For The Date opzette. Daar was ik naar op zoek. Een schitterende dubbelcd van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw met als gastsolist hun pianist ( bijna vanaf het eerste uur) Peter Beets. De dubbelcd bevat een twaalftal nummers, alle composities van Peter Beets (behalve After You've Gone) en gearrangeerd door Henk Meutgeert (behalve A Hazy Mood, waarvan het arrangement van de hand van Marius Beets is). Al meteen bij het eerste nummer, It's Happening, gebeurt het, de muziek spat uit de groef. Het nummer, gecomponeerd door Peter Beets en eerder opgenomen op zijn album Peter Beets Trio Live at the Concertgebouw (volume 1) bevat een prachtige trombonesolo van Bert Boeren. Het is interessant om de trio-opname van Peter Beets uit 2005 te vergelijken met de big band opnamen van vier jaar later. Er staan meer Peter Beets composities op, die op beide platen staan en dus mooi studiemateriaal bevatten: For Simon (met soli van Sjoerd Dijkhuizen en Joris Roelofs), Dégage, It's Wrong To Be, Trinity en de eerder aangehaalde opener It's Happening. Het nummer First Song heet zo omdat het in feite Peter's eerste compositie is, die hij schreef toen hij zeven was - deze compositie vind je ook terug op een Criss Cross Jazzcd uit 2001 met zijn New York Trio. ( Criss Cross 1214)(2001).
Sjoerd Dijkhuizen (foto: Hans Koert)
Ik vind het moeilijk om een favoriet aan te geven: wordt het het titelnummer Blues For The Date, waarvan twee versies op de cd staan, met haar funky groove en gillend koper, de fraaie baritonsax solo van Juan Martinez of wordt het het gedragen Is It Wrong to Be Right? dat als een klassiek stuk van start gaat en dan na een break van drummer Martijn Vink en pianist Peter Beets langzaam vaart maakt om er tenslotte als een raket vandoor te gaan met Peter Beets aan de stuurknuppel en het koper van het JOC als extra accelarators. Een prachtig lang nummer dat langzaam opstijgt naar het absolute hoogtepunt ...... Een prachtig nummer!
Henk Meutgeert (foto: Hans Koert)
Peter Beets laat horen dat hij op hoog niveau speelt en op zijn website haalt hij Jack Bowers van Cadence aan die stelde: Beets is a fully grown monster, and it may not be long before Jazz lovers on both sides of the ocean become aware of that (= Beets is een volgroeid monster, en het zal niet lang duren of daar komen ze aan beide zijden van de oceaan achter). Met dit album, Blues For The Date, verdiende Peter Beets en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw een Edison en in het juryrapport wordt ook het Jazz Orchestra of the Concertgebouw een grote rol in de wereld van de jazz toebedeeld: ... Het Amsterdamse orkest dreigt te groot te worden voor Nederland. Peter Beets krijgt van het juryrapport een pluim: Zijn composities zijn verfrissend, de arrangementen smaakvol en zijn solistische bijdragen goed gedoseerd en van een verpletterende schoonheid en virtuositeit. Wat zal ik hier nog aan toevoegen?
Juan Martinez (foto: Hans Koert)
Het album Blues For The Date van Peter Beets en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw kan besteld worden op hun website of op de Peter Beets pagina, waar je ook zijn trio-opnamen kunt vinden.
Hans Koert
keepswinging@live.nl
De beste plek om je platen te verkopen is na afloop van een live-concert, maar als je dan thuis de cd opzet valt dat soms vies tegen. Je mist diezelfde "sensatie" die je voelde tijdens het concert. Dat had ik met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw en pas met de onlangs verschenen cd Blues For The Date, met de spotlights op Peter Beets, al jaren pianist van de band, heb ik een cd in handen zoals ik het orkest live ken: Wat een schitterend geluid, waar een geweldig concert, met 90 dB door de bocht - zo hoort een bigband te klinken. De Keep Swinging blog wijst graag op dit soort geweldige producties die je gehoord moet hebben. Volg dan ook de blog via Twitter (#keepswinging) of Facebook (Keep Swinging nieuwsbrioef) of vraag haar gratis nieuwsbrief ( keepswinging@live.nl)
Retrospect Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Een zoektocht naar dat massieve bigbandgeluid.
Hans Koert
Peter Beets and the Jazz Orchestra of the Concertgebouw: Blues For The Date (English) - Peter Beets en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw met Blues For The Date. (Nederlands)
Toen de New Concert Big Band eind jaren negentig werd uitgenodigd om regelmatig in het Concertgebouw te komen spelen, de tempel van de "serieuze" muziek, werd de naam gewijzigd in The Jazz Orchestra of the Concertgebouw, zoals Duke Ellington in de jaren twintig de naam van de Kentucky Club of de Cotton Club adopteerde. Hoewel het orkest al vanaf 1996 elke veertiendagen in het Bimhuis optrad, werd gekozen voor de naam Jazz Orchestrra of the Concertgebouw, dat meer allure, internationaal meer élan uitstraalde dan een verwijzing naar het buiten onze landsgrenzen minder bekende Bimhuis.
The Jazz Orchestra of the Concertgebouw, geleid door Henk Meutgeert (Porgy en Bess - Terrneuzen ( 2 april, 2011) (foto: Hans Koert)
Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw behoort tot de beste big bands van Europa en heeft zich internationaal op de kaart gezet tijdens hun talrijke tournees. Big Bands zijn monsterlijke organisaties, die door hun omvang moeilijk te exploiteren zijn. Financieel komt er nogal wat kijken en wat te denken van de organisatie - de meeste bandleden, immers, hebben hun eigen agenda's en treden op in tientallen andere groepen. De bezuinigingen op de cultuursector lijken momenteel het Jazz Orchestra of the Concertgebouw te sparen, maar blijft als een bedreiging op langere termijn.
Jazz Orchestra of the Concertgebouw + Peter Beets (Challenge CR73296)
Nu moet je jazzmuziek eigenlijk alleen live horen en dat geldt voor een big band in het bijzonder. Als je in Amsterdam of omgeving woont kun je elke maand in het Bimhuis terecht, maar hoe zit dat met "de provincie?". Onlangs speelde het Jazz Orchestra of the Concertgebouw in het kleine Porgy en Bess in Terneuzen als een olifant in een vlooientheater ( een vrije bewerking naar het gezegde dat spreekt over een porceleinkast, maar zo destructief is zo'n concert nu ook weer niet) en voor 1 april 2012 ( geen grap) staat het orkest daar alweer geboekt. Bert Boeren (foto: Hans Koert)
De sound, de arrangementen, het massieve geluid, de interactie .... zijn allemaal elementen die je het best meekrijgt tijdens een live-concert en dat geldt zeker voor zo'n kleine club als Porgy en Bess, waar iedereen zowat op het podium tussen de muzikanten zit. Eigenlijk had ik in mijn platenverzameling nog geen cd die dat geluid van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw kon weergeven, en eigenlijk was ik daar naar opzoek, zoals ik ook ooit die klank van het Stan Kenton orkest opnieuw wilde voelen. De cd Jazz Orchestra of the Concertgebouw - Festival 1999 part 1 ( Is er eigenlijk ook een deel 2 verschenen?) gaf me die sensatie niet.
Peter Beets ( foto: Hans Koert)
De gratis cd bij het eerste (ver)nieuw(d)e Jazzism kwam daar al een stuk dichter bij, totdat ....... ik de cd Blues For The Date opzette. Daar was ik naar op zoek. Een schitterende dubbelcd van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw met als gastsolist hun pianist ( bijna vanaf het eerste uur) Peter Beets. De dubbelcd bevat een twaalftal nummers, alle composities van Peter Beets (behalve After You've Gone) en gearrangeerd door Henk Meutgeert (behalve A Hazy Mood, waarvan het arrangement van de hand van Marius Beets is). Al meteen bij het eerste nummer, It's Happening, gebeurt het, de muziek spat uit de groef. Het nummer, gecomponeerd door Peter Beets en eerder opgenomen op zijn album Peter Beets Trio Live at the Concertgebouw (volume 1) bevat een prachtige trombonesolo van Bert Boeren. Het is interessant om de trio-opname van Peter Beets uit 2005 te vergelijken met de big band opnamen van vier jaar later. Er staan meer Peter Beets composities op, die op beide platen staan en dus mooi studiemateriaal bevatten: For Simon (met soli van Sjoerd Dijkhuizen en Joris Roelofs), Dégage, It's Wrong To Be, Trinity en de eerder aangehaalde opener It's Happening. Het nummer First Song heet zo omdat het in feite Peter's eerste compositie is, die hij schreef toen hij zeven was - deze compositie vind je ook terug op een Criss Cross Jazzcd uit 2001 met zijn New York Trio. ( Criss Cross 1214)(2001).
Sjoerd Dijkhuizen (foto: Hans Koert)
Ik vind het moeilijk om een favoriet aan te geven: wordt het het titelnummer Blues For The Date, waarvan twee versies op de cd staan, met haar funky groove en gillend koper, de fraaie baritonsax solo van Juan Martinez of wordt het het gedragen Is It Wrong to Be Right? dat als een klassiek stuk van start gaat en dan na een break van drummer Martijn Vink en pianist Peter Beets langzaam vaart maakt om er tenslotte als een raket vandoor te gaan met Peter Beets aan de stuurknuppel en het koper van het JOC als extra accelarators. Een prachtig lang nummer dat langzaam opstijgt naar het absolute hoogtepunt ...... Een prachtig nummer!
Henk Meutgeert (foto: Hans Koert)
Peter Beets laat horen dat hij op hoog niveau speelt en op zijn website haalt hij Jack Bowers van Cadence aan die stelde: Beets is a fully grown monster, and it may not be long before Jazz lovers on both sides of the ocean become aware of that (= Beets is een volgroeid monster, en het zal niet lang duren of daar komen ze aan beide zijden van de oceaan achter). Met dit album, Blues For The Date, verdiende Peter Beets en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw een Edison en in het juryrapport wordt ook het Jazz Orchestra of the Concertgebouw een grote rol in de wereld van de jazz toebedeeld: ... Het Amsterdamse orkest dreigt te groot te worden voor Nederland. Peter Beets krijgt van het juryrapport een pluim: Zijn composities zijn verfrissend, de arrangementen smaakvol en zijn solistische bijdragen goed gedoseerd en van een verpletterende schoonheid en virtuositeit. Wat zal ik hier nog aan toevoegen?
Juan Martinez (foto: Hans Koert)
Het album Blues For The Date van Peter Beets en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw kan besteld worden op hun website of op de Peter Beets pagina, waar je ook zijn trio-opnamen kunt vinden.
Hans Koert
keepswinging@live.nl
De beste plek om je platen te verkopen is na afloop van een live-concert, maar als je dan thuis de cd opzet valt dat soms vies tegen. Je mist diezelfde "sensatie" die je voelde tijdens het concert. Dat had ik met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw en pas met de onlangs verschenen cd Blues For The Date, met de spotlights op Peter Beets, al jaren pianist van de band, heb ik een cd in handen zoals ik het orkest live ken: Wat een schitterend geluid, waar een geweldig concert, met 90 dB door de bocht - zo hoort een bigband te klinken. De Keep Swinging blog wijst graag op dit soort geweldige producties die je gehoord moet hebben. Volg dan ook de blog via Twitter (#keepswinging) of Facebook (Keep Swinging nieuwsbrioef) of vraag haar gratis nieuwsbrief ( keepswinging@live.nl)
Retrospect Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Labels: Henk Meutgeert, Jazz Orchestra of the Concertgebouw, peter beets
0 Comments:
Post a Comment
<< Home