Congo Jazz: Een muzikale expeditie
Blue Flamingo presenteert Hot Jazz, Congolese Rumba, Gospel, Jug Band & Exotica
CONGO JAZZ: EEN MUZIKALE EXPEDITIE
Hans Koert
Afgelopen weekend bracht Ziya Ertekin, alias Blue Flamingo, tijdens een optreden in de Jazzkelder C5 in Rotterdam zijn tweede plaat met 78-toerenopnamen uit. Deze verzamel-cd is getiteld: Blue Flamingo - Congo Jazz ( Excel96202) en bevat een twintigtal opnamen van 78-toerenplaten bijeengevoegd in drie aparte mixen: Jungle Crawl, Congo Jazz en That Old Religion. Ziya Ertekin alias Blue Flamingo ( foto: Jan van de Ven )
Eerst even kort iets meer over Ziya Ertekin. Deze jonge Rotterdammer is gefascineerd door 78-toerenplaten, die hij op zijn reizen en "strooptochten" door Nederland, heeft verzameld. Hij treedt op als DJ, die louter 78-toerenplaten draait. Afgelopen jaar was hij te gast op de Doctor Jazz Dag - voorheen de Doctor Jazz Reünie, in Wageningen, waar hij een selectie platen van zijn eerste mix aan een geïnteresseerde groep verzamelaars liet horen. Dit eerste album is verschenen onder de naam: Blue Flamingo - 78 r.p.m. en hierop zijn drie ontdekkingsreizen te vinden, die Ziya maakte naar de wortels van de Latijns Amerikaanse muziek: Oriental Nitty Gritty - The Spanish Tinge & The French Connection en Ritmo and Blues.
Congo Jazz - Blue Flamingo ( Excel96202)
In Congo Jazz, maakt Ziya ook een drietal expedities naar onontdekte muzikale paradijsjes met behulp van zelden gehoorde 78-toerenplaten. In Congo Jazz introduceert hij de luisteraar in de wereld van de Afrikaanse 78-toerenplaten, zoals die gemaakt werden door Tino Baroza, de Kaba Joseph Groupe Rythmique Ngoma en l'Orchestre African Jazz. In het informatieve boekje, behorende bij de CD, legt Ziya uit hoe de muziek uit Latijns-Amerika de binnenlanden van Afrika veroverde tijdens de jaren dertig en een ware hype veroorzaakte in Centraal Afrika ( Congo en Kameroen). Afrikaanse muzikanten adopteerden deze muziek en voegden er hun eigen elementen aan toe. De gitaar werd hierbij een belangrijk instrument voor artiesten als Tino Baroza of Nicolas Kasanda Wa Mikalay alias Docteur Nico, le dieu de la guitare ( = De God van de gitaar). De meeste platen voor deze Afrikaanse mix, geselecteerd door Ziya, dateren uit de jaren vijftig. Docteur Nico in de jaren vijftig
De tweede mix op de plaat die ik noem is getiteld That Old Time Religion; de wereld van Jubilee - en gospelmuziek; een onbekende muziekstijl voor mij. Ziya vertelt over Thomas A. Dorsey, de grondlegger van de Gospel, de Father of Gospel Music, die bekend geworden is door het nummer Precious Lord, Take My Hand, dat opgenomen werd door Mahalia Jackson en later door Elvis Presley's versie: Take My Hand, Precious Lord uitgroeide tot een hit. Thomas A. Dorsey, geen familie van de in Jazzkringen bekende Dorsey-broertjes, nam in de jaren twintig op onder de naam Georgia Tom. Hij sluit deze plaat af met een opname van Dorsey, Hide Me In Bosom, een unieke glasplaatopname uit de jaren dertig, gemaakt door United Recording Laborities, New York City.
De eerste mix op deze plaat spreekt me het meeste aan, omdat het muziek is, die me fascineert. Als titel voor deze mix is gekozen Jungle Crawl, naar een compositie van Tiny Parham, die dan ook te horen is met zijn Musicians. Deze mix bevat 78-toerenplaten van rond 1930 toen dit soort muziek populair was. De oorsprong van deze muziek ligt in het begin van de Twintigste eeuw toen in New Orleans tijdens Mardi Grass de zgn. Zulu’s, een kleurrijke exotische uitgedoste groep Afro-Amerikanen, meeliep tijdens de parade. Ziya beschrijft de geschiedenis van deze groep Zulu’s in Jungle Crawl - The Zulus of New Orleans. De muziek die geselecteerd is bevat behalve de eerder genoemde versie van Jungle Crawl ook een versie van datzelfde nummer door Clarence Williams; het bekende Borneo van Frankie Trumbauer en Jungle Fever door Red Nichols and his World Famous Pennies. En wat te denken van het zeldzame, door Victor nooit eerder uitgebrachte nummer van augustus 1932 I'm Mister African door het Leon Rene Orchestra?
Hans Koert
Zoals David Livingstone in de negentiende eeuw de witte vlekken van donker Afrika beschreef, zo brengt Ziya Ertekin, alias Blue Flamingo, ons in aanraking met onbekende juweeltjes uit onontgonnen tijden - ooit vastgelegd op breekbare 78-toerenplaten. In zijn laatste mix, Congo Jazz, vertelt hij over de populariteit van Cubaanse muziek in midden Afrika, over "oerwoudmuziek", zoals de critici vroeger de Jungle music omschreven en de geboorte van de gospelmuziek dankzij Tommy A. Dorsey. Je vindt het allemaal bij elkaar in de mix Congo Jazz. Als je er alles over wilt weten, kom je op de Keep Swinging blog terecht: mis het niet niks ..... vraag de nieuwsbrief aan.
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Labels: blue flamingo, ziya ertekin
0 Comments:
Post a Comment
<< Home