Monday, February 22, 2010

Thom Kelling - Een Hollandse Latino

Thom Kelling - De gevierde zigeuner met zijn gitaar ( Nederlands) Thom Kelling - A celebrated gypsy guitar player ( English) Thom Kelling - Een Hollandse Latino ( Nederlands) Thom Kelling - A Dutch Latino ( English)

Top of Flop?
THOM KELLING - EEN HOLLANDSE LATINO
Hans Koert

Bijna drie jaar geleden plaatste ik een bijdrage over de Nederlandse gitarist, zanger en entertainer Thom Kelling. Hij was vooral bekend door zijn Latijns-Amerikaans repertoire en hij had een paar hitjes in de jaren vijftig met nummers als Maria Dolores en Lola. Muziek met weinig jazzwaarden, maar ik wilde Thom in de schijnwerper zetten omdat hij de eerste artiest was, die ik, bewust, live heb zien optreden tijdens een schoolconcert in Goes. Ik voel nog steeds die spanning toen ik met pen en toegangskaartje in de rij stond voor een handtekening ......
Thom Kelling's Tempo Latino (jan. 1957): v.l.n.r.: Guus "Broer" Arends slagwerk - Ger van Leeuwen piano - Thom Kelling gitaar - Ger Daalhuizen bas - Wim van der Beek slagwerk.( foto: archief Herman Openneer - NJA Bulletin 16 (juni 1995))
Een paar weken geleden mailde Frenk van Meeteren uit Den Haag me, dat hij in zijn verzameling twee glasplaten had, gemaakt door Thom Kelling. Er staan drie nummers op: You Stepped Out Of A Dream - twee versies van Ik Denk Nog Steeds Aan Jou en een onbekend nummer, gezongen in het Engels, waarschijnlijk een eigen compositie. Toen ik me, naar aanleiding van deze platen, weer in zijn verleden ging verdiepen, ontdekte ik dat hij wel degelijk jazz gespeeld heeft - vandaar, dankzij een artikel in De Weergever en het NJA Bulletin, een uitgebreide terugblik op zijn leven, getiteld: Thom Kelling: De Gevierde Zigeuner Met Zijn Gitaar. Vandaag het tweede deel, waarin hij vooral de entertainer is: Thom Kelling - Een Hollandse Latino.

Na zijn contract met Piet Van Dijk, eind jaren veertig, wordt Thom lid van het Hammond-kwintet van Bernard Drukker en gaat optreden met Maria Zamora, geboren als Marietje Jansen, maar dat klinkt uiteraard niet als je je in het Zuid-Amerikaanse repertoire wilt verdiepen.
Hij gaat een eigen band leiden en trouwt met José Lewis, danseres en choreograaf. In de jaren vijftig maakt hij heel wat platen, voornamelijk op het populaire vlak, en steeds met Latijns-Amerikaanse invloeden. In de tweede helft van de jaren vijftig heeft hij een eigen radioprogramma waarin hij speelt met zijn Tempo Latino Orkest, onder leiding van Wim Kuilenburg.
Hij wordt een veel gevraagd entertainer tijdens de jaren vijftig en zestig, hij was te horen in radio programma’s en trad op in schoolconcerten ( net als Pim Jacobs en de
Dutch Swing College.) Hij kreeg een rolletje in de film ( het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan) Het Wonderlijke Leven van Willem Parel, met Wim Sonneveld in de hoofdrol als de orgelman Willem Parel. Ik vond een fragment, waarin je hem kunt zien en horen op de gitaar, zingend in duet met Wim Sonneveld in zijn rol als de zingende orgelman: De Wonderen Zijn De Wereld Nog Niet Uit.

Een exclusief avondje uit: 1957
Tijdens de jaren zestig wordt hij lid van het panel in het populaire muziekprogramma van Herman Stok, Top of Flop. - Wie kent het niet ...... deze voorloper van programma’s als de X-Factor, waarin een panel moderne muziek beoordeelt. In het panel van de eerste uitzending zaten, behalve Thom Kelling, Ria Valk, Dan Moet Je M'n Zuster Zien, Kitty Jansen, actrice, Henk Stibbe, een platenproducer.
Foto uit de film : Het Wonderlijke Leven van Willem Parel (1955). Midden Wim Sonneveld - uiterst rechts: Thom Kelling.
Het programma werd razend populair, ook al sloegen ze de plan wel eens goed mis. Je kunt de eerste aflevering van Top of Flop hier bekijken. Het programma was razend populair in Nederland en de generaties, opgegroeid in de jaren zestig en zeventig, zullen het zich zeker herinneren. Thom Kelling overleed in september 1968 op 45-jarige leeftijd.
Nog een scene uit Het Wonderlijke Leven van Wilem Parel met links Wim Sonneveld en rechts Thom Kelling.

De drie nummers die op de glasplaten staan, dateren waarschijnlijk uit de jaren veertig ( of begin jaren vijftig)- De kwaliteit is erg slecht. You Stepped Out Of My Dreams werd geschreven in 1940 - Ik Denk Nog Steeds Aan Jou, evenals het onbekende Engelse nummer, lijken eigen composities van Thom Kelling. Frenk zou graag meer weten over deze glasplaten:
keepswinging@live.nl .
Hartelijk dank aan Jerry Priessen voor de advertentie uit de Tuney Tune van juni 1954 en de afbeelding van de platenhoes. Frenk van Meeteren bedankt voor de label-scans.
Hans Koert
keepswinging@live.nl

Thom Kelling was voor mij de eerste echte artiest, waarvoor ik in de rij ging staan ...... hij was helemaal naar Goes gekomen om in de Prinsse een schoolconcert te geven. Van dat concert herinner ik me niets meer, wel dat iedereen na afloop een handtekening wilde - ik dus ook ...... Dankzij de opgedoken glasplaten van Frenk, herinnerde ik me dit voorval weer en de Keep Swinging blog is dan de uitgelezen plek om Thom Kelling weer eens op te poetsen. Als je niets wilt missen zorg dan dat je de nieuwsbrief krijgt. Registreer hier voor de wekelijkse nieuwsbrief, dan hoef je niets te missen.


Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: , ,

1 Comments:

Blogger Piet van 't Zelfde said...

Wat kan je weer verlangen naar die tijd !!! Geweldige beelden en nog veel meer als je ze aanklikt.

11:12 AM  

Post a Comment

<< Home