Thursday, March 04, 2010

Charquet & Co - Optreden Gentbrugge.1976

Charquet & Co. - Optreden Gentbrugge 1976 ( Nederlands) Charquet & Co. - Live recording Gentbrugge 1976 ( English) Charquet & Co. - Nederlandse Live-opnamen ( Nederlands) Charquet & Co. - Live in Holland (1976-1977) ( English)

Populaire band uit de jaren zeventig nog niet vergeten ...
CHARQUET & CO. - OPTREDEN IN GENTBRUGGE 1976
Hans Koert

In de jaren zeventig was Charquet et Co één van de meest populaire traditionele jazzgroepen van West Europa. Onder de bezielende leiding van kornettist Jean-Pierre Morel, trok deze band langs Belgische en Nederlandse podia en het is niet te verklaren, waarom ik ze toen niet heb horen spelen. Ik had ( en heb nog steeds) een stapeltje LPs uit die tijd : Crazy Quilt ( SOS 1008) - Live at the Joseph Lam Jazz Club ( SOS 1039) en Jungle Jamboree ( SOS 1076), alle op het Stomp Off label. Ik heb ook nog een vroege LP, getiteld Sharkey et Co "Kansas City Kitty" op het Pragmaphone label. Nadat Jean-Pierre Morel zijn band had opgeheven eind jaren zeventig zijn er uiteraard geen nieuwe platen meer gemaakt, maar, jaren later, zijn er toch nog "vergeten opnamen" opgedoken en uitgebracht. Eén zo'n voorbeeld is de CD uit 1990 met live-opnamen uit 1976 vanuit de Cave du Hot Club de France in Parijs. Daar bleef het voor mij bij, totdat ik een paar weken geleden een tweede uitgave vond met een Vlaams liveoptreden uit 1976: Charquet and Co: You'll Long for Me ( S.O.S. 1195) en dankzij Gerard Bielderman vond ik ook een CD met Nederlandse live-opnamen - maar hierover later. Omdat alle platen, opgenomen tussen mei 1976 en eind 1977 in Nederland of België werden vastgelegd, zal ik me beperken tot de laatste twee genoemde uitgaven. Vandaag: You'll Long for Me.

Jean-Pierre Morel (foto: Patrick Gervais)

You'll Long for Me is een weergave van een concert gehouden tijdens de International Jazz Meeting in Gentbrugge (België) in juni 1976. Het concert werd vastgelegd door de helaas overleden Guy Delvigne, een toegewijd fan van Charquet. Charquet et Co werd opgericht door Jean-Pierre Morel in 1967 als the Reverend Sharkey's Congregation. De naam van de band suggereert een relatie met Sharkey Bonano, een legendarische trompettist, die in de jaren twintig in New Orleans speelde; later werd de naam omgevormd tot Sharkey et Co en, van 1969 tot 1978 Charquet et Co. Het concert in Gentbrugge vond plaats in een festivaltent, onder een snelwegviaduct, begreep ik, maar op de hoes wordt ook gesproken over de Lazy River Jazz Club. De akoestiek in de tent was bijzonder slecht. Op de hoes citeert Rob Bamberger leider en kornettist Jean-Pierre Morel, die herinnerde, dat het erg moeilijk was om elkaar goed te kunnen horen. De andere leden van de band waren: Alain Marquet op klarinet en tenorsax, Marc Bresdin op alt- en bariton en tevens klarinettist; Michel Bescont, eveneens op klarinet en tenorsax. De ritmesectie bevatte Bernard Rhevin op piano, Lionel Benhamou op banjo en Gerard Gervois op tuba. De vaste trombonist Daniel Barda moest deze keer verstek laten gaan, vanwege verplichtingen elders ......

Geniet van een vroege opname uit Parijs toen Charquet nog Sharkey heette: Rumba Negra.

De nummers die ten gehore gebracht werden en op dit album staan zijn een mix van bekende en minder bekende titels uit de jaren twintig. Wat te denken van een nummer als New Orleans Wiggle? Deze titel werd eertijds opgenomen door Piron's New Orleans Orchestra in december 1923 en een half jaar later nam George McLennon's Jazz Devils het op voor Okeh. Aangezien ik eerstgenoemde opname niet in mijn verzameling heb is die met George McLennon mijn referentiepunt: Een obscuur nummer door een al even obscure band.

Label van de LP Charquet and (sic) Co. - You'll Long For Me ( SOS 1195)

Doin' The Crazy Walk is ook zo'n zelden gehoord nummer uit de pen van Duke Ellington; voor zover ik weet nooit door de componist opgenomen. Het titelnummer You'll Long For Me, gecomponeerd door Clarence Williams in 1925 en twee jaar later opgenomen voor Columbia, is ook zo'n bijzonder nummer. Het staat, zij het incompleet, op de plaat gespeeld door Jean-Pierre Morel en zijn mannen. Hoewel de meeste nummers deel uitmaakten van hun reguliere repertoire is het niet zo dat je bang hoeft te zijn dat alle live-registraties uit deze tijd hetzelfde klinken, ook al speelden ze dezelfde nummers. Zo wordt de versie van Luis Russel's Sweet Mumtaz veel sneller gespeeld dan de versie op Jungle Jamboree, opgenomen in Haarlem; hetzelfde geldt voor de versie van de Cushion Foot Stomp, opgenomen in Haarlem in oktober 1977, waarbij wel een trombonist en ook een tweede kornettist aanwezig was ( Emmanuel Hussenot).
Het geluid van Jean-Pierre Morel en zijn Company is zeer uniek; vergeten en verloren gewaande nummers uit een grijsverleden worden weer afgestoft en opgepoetst, met een elan en enthousiasme als werden ze voor het eerst gespeeld.

Alain Marquet, Marc Bresdin en Michel Bescont ( foto: Patrick Gervais)

Als je luistert naar het nummer Jungle Crawl in de oorspronkelijk versie van Tiny Parham and his Musicians uit 1929 ( Ironisch genoeg Tiny genoemd, hoewel hij de omvang van Fats Waller had), dan associeer ik dit nummer meteen met de uitvoering van Charquet ..... !! Is dat eigenlijk niet een groot compliment voor Jean-Pierre Morel - voor het feit dat hij de geest en spirit van die jaren twintig weet over te brengen op de luisteraars die meer dan 50 jaar later deze muziek beluisteren? Gerard Gervois en Lionel Bienhamou ( foto: Patrick Gervais)
Dankzij de weduwe van Guy Delvigne, Michelle, kunnen we dit live-concerten opnieuw beluisteren. Ik weet dat er nog een tiental nummers niet uitgebracht zijn en nog steeds op de plank moeten liggen: Black and Tan Fantasy, Candy Lips, Jungle Jamboree, Varsity Drag, 31st Street Blues, Chicago Rhythm, Black Cat Moan en Vo Do Do De-o Blues, alle vastgelegd tijdens ditzelfde concert - ik weet zeker dat er ruim dertig jaar later nog liefhebbers genoeg zijn voor deze muziek ...........

Tenslotte: Nog zo'n vroege opname, nu in kleur: Stampede ........... ( juni 1972 in Parijs) .

Hans Koert

keepswinging@live.nl



Als je bent opgegroeid in de jaren zeventig en je moest niets hebben van de muziek van The Beatles of The Stones dan zou het zomaar kunnen zijn dat je de muziek van Charquet helemaal te gek vond ....... Deze maffe Franse jongens speelden elke zaal plat in Nederland en België. Als je herinneringen hebt aan hun optredens, of, net als mij, hun platen koestert, dan zijn er voldoende redenen om de Keep Swinging blog in de gaten te houden. Mis daarom niks en vraag om de wekelijkse nieuwsbrief.


Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions


Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home