Oscar Alemán's jaren bij Harry Fleming ( 1930-1931)
Oscar Alemán (1930-1931) (from the Oscar Aleman blogspot) (English) Oscar Alemán's Jaren bij Harry Fleming. ( 1930-1931) ( Nederlands)
Oscar Alemán's entree in de Europese muziekscene.
OSCAR ALEMÁN'S JAREN BIJ HARRY FLEMING (1930-1931)
Hans Koert
De verhalen over de vroegste carriere van Oscar Alemán zijn beschreven in de bijdrage Oscar Alemán100: Zijn Europese jaren, gepubliceerd ter herinnering aan zijn 100ste geboortedag eerder dit jaar. In Doctor Jazz Magazine ( DJM 206 - september 2009), een Nederlands jazztijdschrift, dat zich voornamelijk bezig houdt met Jazz van voor 1960 schreef Christian Van Den Broeck een artikel over Robert de Kers ( 1906-1987), waarin aanvullende informatie stond over de periode na Oscar's overstap naar Josephine Baker. Een tweede artikel, dat al wat ouder is, komt van Rainer Lotz en was getiteld "Der Dandy aus Harlem", referend aan Harry Fleming. Ook hier komt Oscar Alemán uitgebreid aan bod; een goede reden om alle informatie weer eens bij elkaar te vegen en hier te publiceren.
Harry Flemmings familienaam kom je tegen als Fleming of Flemming. Ik heb in dit artikel gekozen voor de oudste vorm: Fleming.
In de winter van 1928-1929 trad Harry Fleming op in Zuid Amerika en op 24 januari 1929 gaat zijn revue Hello Jazz in Teatro 18 dev Julio in Montevideo( Uruguay) in premiere. Les Loups, dat gevormd wordt door Oscar Alemán en Gaston Bueno Lobos, waren onderdeel van de show. In februari-maart 1929 komt het gezelschap van Harry Fleming naar Europa en in maart 1929 treden ze op in Parijs, waar Ray Butler, een Amerikaanse saxofonist en klarinetist zich bij de groep voegt. In juni 1929 treden ze voor het eerst op in Spanje met Hello Jazz - Das horas en Nueva York in het Teatro del Gran Kursaal van de stad San Sabastian. Ze treden de daaropvolgende maand op in Barcelona, Saragossa en Valencia. In juli 1929 wordt Sam Wooding met zijn groep the Salabarderos ingevoegd in de voorstelling. De Harry Fleming revue treedt op tijdens de Exposicion Internacional in Barcelona ( zomer 1929) en tijdens verschillende optredens in Spanje. Rainer Lotz heeft ze in zijn artikel op een rijtje gezet. In april 1930 speelt Harry Fleming in Brussel in het Palais d'Été en midden juni 1930 in ons eigen land, in Amsterdam.
Robert De Kers ( foto: Jean Robert archief)
Robert ging spelen bij het orkest van Fleming toen ze in Brussel optraden in het "Theatre des 10 heures" ergens in 1930, met Egide Van Gils, Rene Compere, Jules Testaert en een gitaar duo, Los Lobos ( Les Loups) met gitarist Oscar Alemán. Het artikel over Robert De Kers begint bij zijn allereerste jaren in de muziek, waarbij hij in een Italiaans orkest speelde, de Hot Pickers, geleid door Gianni Del Dello. In september 1929 keerde hij terug naar zijn vaderland, België, om daar bij de gebroeders Candrix te gaan spelen. Hij speelde in de Merry Grill, een club in Brussel, die in 1930 dichtging. De maand daarop speelde hij in het varietétheater Die Drei Linden in Leipzig-Lindenau. In de tweede helft van juli trad hij op in het Tivoli in Hannover en een maand later speelde hij in het Hansa-theater in Hamburg bij Harry Fleming, mit seiner Amerikanischen Yazz-Varieté-Schau (sic).
In het programma speelden ook het gitaarduo Les Loups, dat vermeld staat als deel van het programma. De Harry Fleming groep noemde zich in deze tijd de 16 Blue Birds-Yazz. In oktober 1930 trad de Harry Fleming revue Hello Jazz op in het Nürnberger Apollo Theater en nu wordt Les Loups bestempeld als ..... die berühmten Hawaiian-Gitarren-Spieler (sic). Tijdens de maanden november en december 1930 speelt de revue weer in het Hamburger Hansa-Theater. In december 1930 vinden we de groep in Berlijn en het is interessant te weten, dat toen ook een drietal Nederlandse musici uit het Ramblers Dansorkest optraden als zangtrio (!): Maurits Dreese, Eddie Meenk en Wim Poppink.
In januari 1931 speelde de revue in het Saarbrücker Apollo en eind waren ze in Mailand, San Remo en Genua. In mei 1931 was het Teatro Nuevo in Barcelona en het Teatro Romea in Madrid aan de beurt met het programma the Follies de 1931. Zo rond deze tijd moet het Los Lobos duo gebroken hebben met Harry Fleming.
De band viel uit elkaar, vanwege problemen met betalingen. Roy Butler, een Amerikaans muzikant, die bij Fleming speelde sinds maart 1929 zei over Fleming: Personally, he wasn't a bad fellow, just a bit unwise.( = Hij was eigenlijk geen slechte kerel, alleen een beetje dom). He was always overspending money he didn't have.(= Hij gaf altijd meer geld uit dan dat hij bezat.) He'd hire a show into a city without having enough to get them there. (= Hij huurde een zaal af in een stad zonder dat hij nagedacht had hoe hij er met de band moest komen) ....... We never knew if he was going to get enough money to get to the next theatre or not ( = We wisten nooit of hij wel genoeg geld had om het volgende theater te bereiken) ( Storyville no. 71 June-July 1977 ) The Roy Butler's Story (Peter Darke and Ralph Gulliver)(p. 184).
Robert De Kers, zijn echte naam was overigens Robert De Keersemaecker, begon een eigen band, de Cabaret Kings, met Mike Ortuso, banjoïst, Jules Testart, Carus, Chacarra, R. Echapare en twee Spaanse saxofonisten. Oscar Aleman werd uitgenodigd op de gitaar. Ze speelden in het Alcazar en het Stambul in Madrid. Rainer Lotz vertelt dat Gaston Bueno Lobo naar Parijs reisde op uitnodiging van Josephine Baker. Robert De Kers ( Rainer Lotz noemt hem René De Kers) schijnt Gaston bij Josephine geïntroduceerd te hebben, maar de bandleden van Josephine's Baker Boys wilden Gaston niet, maar die andere ..... de briljante gitarist, die in Spanje was achtergebleven, die Argentijn - Oscar Alemán. En aldus gebeurde het. Gaston Lobo reisde terug naar Rio de Janeiro, gedesillusioneerd en gedeprimeerd. Hij ging spelen in een studioband, die veel voor de Radio Mayrink Veiga in Rio speelde; hij bleef daar tot 1937 spelen. Hij nam platen op, zoals in 1932 voor Columbia en in 1936 voor Odeon met gitarist Laurindo Almeida, die sinds 1936 voor diezelfde omroep speelde. Gaston Bueno Lobo leed aan kanker en in 1939 pleegde hij zelfmoord. Toen Alemán dit bericht hoorde was hij daarvan helemaal van de kaart en liep lange tijd rond met de gedachte, dat hij daarvoor verantwoordelijk was. Zoals gezegd, Oscar Alemán ging bij Josephine Baker werken, samen met Jules Testaert. De band heette The Baker Boys en stond onderleiding van Leon Jacobs. Er zaten niet minder dan negen Belgische muzikanten in het orkest. Toen Oscar bij Josephine begon, speelden ook collega's uit de Fleming band mee, zoals Rene Compere en Jules Testaert. Toen Josephine aan Robert de Kers vroeg om de leiding over te nemen, haalde hij uit België nog eens verschillende landgenoten om het orkest te versterken; het heette daarna The 16 Baker Boys. Hier in zaten: Jean Omer op sax, Jules Testaert op trombone, Pierre de Bom op slagwerk, Robert De Kers zelf op trompet en uiteraard de muzikale leiding, Fritz Stammer aan de toetsen, Michel (Mike) Ortuso en Oscar Alemán beide op gitaar, Gabor Radics viool, Arthur Saguet sax, Fernand Coppieters piano, Francois "Sus" Seluppens bas. tuba en sousafoon, David Van Wezel trompet, Lucien Devroy piano en J. Brys viool.
Met deze uitgebreide band, the "16 Baker Boys" toerde Robert De Kers met Josephine Baker rond door landen als Frankrijk, Algerije, Tunesië, Italië en Zwitserland. In het artikel staat te lezen dat Robert De Kers in 1933 zijn Cabaret Kings nieuw leven in blies, nu zonder Oscar Alemán, en hij speelde met die band in het Kursaal van Oostende, het Century Hotel in Antwerpen en Atlanta in Brussel.
Dankzij beide artikelen van zowel Christian Van den Broeck en Rainer Lotz zijn sommige puzzelstukjes uit Oscar's vroegste geschiedenis weer boven water gekomen.
Dit artikel verscheen eerder in het Engels op de Oscar Aleman blog.
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Oscar Alemán
online
Discografie
http://oscar-aleman.opweb.nl/
Als je deze Keep Swinging blog regelmatig bezoekt, zou het jammer zijn als je bijdragen zou missen. Word daarom vriend van deze Keep Swinging blog en we houden je gratis op de hoogte van nieuwe bijdragen of interessant jazz nieuws, dat je zeker zal interesseren. Meld je aan als vriend en we houden je op de hoogte.
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Oscar Alemán's entree in de Europese muziekscene.
OSCAR ALEMÁN'S JAREN BIJ HARRY FLEMING (1930-1931)
Hans Koert
De verhalen over de vroegste carriere van Oscar Alemán zijn beschreven in de bijdrage Oscar Alemán100: Zijn Europese jaren, gepubliceerd ter herinnering aan zijn 100ste geboortedag eerder dit jaar. In Doctor Jazz Magazine ( DJM 206 - september 2009), een Nederlands jazztijdschrift, dat zich voornamelijk bezig houdt met Jazz van voor 1960 schreef Christian Van Den Broeck een artikel over Robert de Kers ( 1906-1987), waarin aanvullende informatie stond over de periode na Oscar's overstap naar Josephine Baker. Een tweede artikel, dat al wat ouder is, komt van Rainer Lotz en was getiteld "Der Dandy aus Harlem", referend aan Harry Fleming. Ook hier komt Oscar Alemán uitgebreid aan bod; een goede reden om alle informatie weer eens bij elkaar te vegen en hier te publiceren.
Harry Flemmings familienaam kom je tegen als Fleming of Flemming. Ik heb in dit artikel gekozen voor de oudste vorm: Fleming.
In de winter van 1928-1929 trad Harry Fleming op in Zuid Amerika en op 24 januari 1929 gaat zijn revue Hello Jazz in Teatro 18 dev Julio in Montevideo( Uruguay) in premiere. Les Loups, dat gevormd wordt door Oscar Alemán en Gaston Bueno Lobos, waren onderdeel van de show. In februari-maart 1929 komt het gezelschap van Harry Fleming naar Europa en in maart 1929 treden ze op in Parijs, waar Ray Butler, een Amerikaanse saxofonist en klarinetist zich bij de groep voegt. In juni 1929 treden ze voor het eerst op in Spanje met Hello Jazz - Das horas en Nueva York in het Teatro del Gran Kursaal van de stad San Sabastian. Ze treden de daaropvolgende maand op in Barcelona, Saragossa en Valencia. In juli 1929 wordt Sam Wooding met zijn groep the Salabarderos ingevoegd in de voorstelling. De Harry Fleming revue treedt op tijdens de Exposicion Internacional in Barcelona ( zomer 1929) en tijdens verschillende optredens in Spanje. Rainer Lotz heeft ze in zijn artikel op een rijtje gezet. In april 1930 speelt Harry Fleming in Brussel in het Palais d'Été en midden juni 1930 in ons eigen land, in Amsterdam.
Robert De Kers ( foto: Jean Robert archief)
Robert ging spelen bij het orkest van Fleming toen ze in Brussel optraden in het "Theatre des 10 heures" ergens in 1930, met Egide Van Gils, Rene Compere, Jules Testaert en een gitaar duo, Los Lobos ( Les Loups) met gitarist Oscar Alemán. Het artikel over Robert De Kers begint bij zijn allereerste jaren in de muziek, waarbij hij in een Italiaans orkest speelde, de Hot Pickers, geleid door Gianni Del Dello. In september 1929 keerde hij terug naar zijn vaderland, België, om daar bij de gebroeders Candrix te gaan spelen. Hij speelde in de Merry Grill, een club in Brussel, die in 1930 dichtging. De maand daarop speelde hij in het varietétheater Die Drei Linden in Leipzig-Lindenau. In de tweede helft van juli trad hij op in het Tivoli in Hannover en een maand later speelde hij in het Hansa-theater in Hamburg bij Harry Fleming, mit seiner Amerikanischen Yazz-Varieté-Schau (sic).
In het programma speelden ook het gitaarduo Les Loups, dat vermeld staat als deel van het programma. De Harry Fleming groep noemde zich in deze tijd de 16 Blue Birds-Yazz. In oktober 1930 trad de Harry Fleming revue Hello Jazz op in het Nürnberger Apollo Theater en nu wordt Les Loups bestempeld als ..... die berühmten Hawaiian-Gitarren-Spieler (sic). Tijdens de maanden november en december 1930 speelt de revue weer in het Hamburger Hansa-Theater. In december 1930 vinden we de groep in Berlijn en het is interessant te weten, dat toen ook een drietal Nederlandse musici uit het Ramblers Dansorkest optraden als zangtrio (!): Maurits Dreese, Eddie Meenk en Wim Poppink.
In januari 1931 speelde de revue in het Saarbrücker Apollo en eind waren ze in Mailand, San Remo en Genua. In mei 1931 was het Teatro Nuevo in Barcelona en het Teatro Romea in Madrid aan de beurt met het programma the Follies de 1931. Zo rond deze tijd moet het Los Lobos duo gebroken hebben met Harry Fleming.
De band viel uit elkaar, vanwege problemen met betalingen. Roy Butler, een Amerikaans muzikant, die bij Fleming speelde sinds maart 1929 zei over Fleming: Personally, he wasn't a bad fellow, just a bit unwise.( = Hij was eigenlijk geen slechte kerel, alleen een beetje dom). He was always overspending money he didn't have.(= Hij gaf altijd meer geld uit dan dat hij bezat.) He'd hire a show into a city without having enough to get them there. (= Hij huurde een zaal af in een stad zonder dat hij nagedacht had hoe hij er met de band moest komen) ....... We never knew if he was going to get enough money to get to the next theatre or not ( = We wisten nooit of hij wel genoeg geld had om het volgende theater te bereiken) ( Storyville no. 71 June-July 1977 ) The Roy Butler's Story (Peter Darke and Ralph Gulliver)(p. 184).
Robert De Kers, zijn echte naam was overigens Robert De Keersemaecker, begon een eigen band, de Cabaret Kings, met Mike Ortuso, banjoïst, Jules Testart, Carus, Chacarra, R. Echapare en twee Spaanse saxofonisten. Oscar Aleman werd uitgenodigd op de gitaar. Ze speelden in het Alcazar en het Stambul in Madrid. Rainer Lotz vertelt dat Gaston Bueno Lobo naar Parijs reisde op uitnodiging van Josephine Baker. Robert De Kers ( Rainer Lotz noemt hem René De Kers) schijnt Gaston bij Josephine geïntroduceerd te hebben, maar de bandleden van Josephine's Baker Boys wilden Gaston niet, maar die andere ..... de briljante gitarist, die in Spanje was achtergebleven, die Argentijn - Oscar Alemán. En aldus gebeurde het. Gaston Lobo reisde terug naar Rio de Janeiro, gedesillusioneerd en gedeprimeerd. Hij ging spelen in een studioband, die veel voor de Radio Mayrink Veiga in Rio speelde; hij bleef daar tot 1937 spelen. Hij nam platen op, zoals in 1932 voor Columbia en in 1936 voor Odeon met gitarist Laurindo Almeida, die sinds 1936 voor diezelfde omroep speelde. Gaston Bueno Lobo leed aan kanker en in 1939 pleegde hij zelfmoord. Toen Alemán dit bericht hoorde was hij daarvan helemaal van de kaart en liep lange tijd rond met de gedachte, dat hij daarvoor verantwoordelijk was. Zoals gezegd, Oscar Alemán ging bij Josephine Baker werken, samen met Jules Testaert. De band heette The Baker Boys en stond onderleiding van Leon Jacobs. Er zaten niet minder dan negen Belgische muzikanten in het orkest. Toen Oscar bij Josephine begon, speelden ook collega's uit de Fleming band mee, zoals Rene Compere en Jules Testaert. Toen Josephine aan Robert de Kers vroeg om de leiding over te nemen, haalde hij uit België nog eens verschillende landgenoten om het orkest te versterken; het heette daarna The 16 Baker Boys. Hier in zaten: Jean Omer op sax, Jules Testaert op trombone, Pierre de Bom op slagwerk, Robert De Kers zelf op trompet en uiteraard de muzikale leiding, Fritz Stammer aan de toetsen, Michel (Mike) Ortuso en Oscar Alemán beide op gitaar, Gabor Radics viool, Arthur Saguet sax, Fernand Coppieters piano, Francois "Sus" Seluppens bas. tuba en sousafoon, David Van Wezel trompet, Lucien Devroy piano en J. Brys viool.
Met deze uitgebreide band, the "16 Baker Boys" toerde Robert De Kers met Josephine Baker rond door landen als Frankrijk, Algerije, Tunesië, Italië en Zwitserland. In het artikel staat te lezen dat Robert De Kers in 1933 zijn Cabaret Kings nieuw leven in blies, nu zonder Oscar Alemán, en hij speelde met die band in het Kursaal van Oostende, het Century Hotel in Antwerpen en Atlanta in Brussel.
Dankzij beide artikelen van zowel Christian Van den Broeck en Rainer Lotz zijn sommige puzzelstukjes uit Oscar's vroegste geschiedenis weer boven water gekomen.
Dit artikel verscheen eerder in het Engels op de Oscar Aleman blog.
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Oscar Alemán
online
Discografie
http://oscar-aleman.opweb.nl/
Als je deze Keep Swinging blog regelmatig bezoekt, zou het jammer zijn als je bijdragen zou missen. Word daarom vriend van deze Keep Swinging blog en we houden je gratis op de hoogte van nieuwe bijdragen of interessant jazz nieuws, dat je zeker zal interesseren. Meld je aan als vriend en we houden je op de hoogte.
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Labels: harry fleming, josephine baker, oscar aleman, robert de kers
0 Comments:
Post a Comment
<< Home