Sunday, November 02, 2008

Leidse Jazzgeschiedenis

Wat is jouw favoriet? KEEPSWINGING.BLOGSPOT.COM 1000
START:
To the latest blog Naar de laatste blog
NEDERLANDS-VLAAMS:
( To the English section in which I commemorate the great trumpet player Bunny Berigan.)
DE LEIDSE JAZZGESCHIEDENIS (van 1899 tot 2009) te boek
Op donderdag 6 november 2008 wordt in Leiden tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Marekerk het boek Leidse Jazzgeschiedenis (1899 - 2009) gepresenteerd. Tijdens deze presentatie, waarbij het eerste exemplaar door de auteur Cees Mentink wordt aangeboden aan Rita Reys, zal een optreden plaatsvinden van een gelegenheids-tentet bestaande uit (!) elf musici van docenten en studenten van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Muziekschool Leiden. Deze band, die uit meer dan tien mannen en vrouwen bestaat, bevat de volgende namen: Eef van Breen trompet - Anja Nielsen altsax - Eldert van Oosten tenorsax - Helene Neerhoff hoorn - Wim Millenar baritonsaxofoon - Paul van Egmond trombone - Martien de Kam tuba - Walter Wolff piano - Johannes Radianto gitaar - Francesco Angiuli bas en Andreas Fryland slagwerk. Teddy Charles, vibrafonist, is deze dag de eregast; hij was goed bevriend met David Broekman, die aan de wieg van de jazzgeschiedenis van Leiden stond, in de jaren twintig naar Amerika verhuisde en een carriere maakte in de muziek. Zo schreef Broekman muziek voor veel films en begeleidde hij de nog jonge Frank Sinatra. Tijdens het Newport Jazz Festival van 1956 dirigeerde hij het tentet van Teddy Charles, dat o.a. Jon Eardly, Gigi Gryce en Addison Farmer bevatte. Ze speelden toen zes nummers, waaronder Teddy Charles's compositie Word From Bird. Dit nummer zal donderdag ten gehore gebracht worden. In oktober 1956 nam Teddy Charles het nummer op met zijn orkest voor Atlantic.
Teddy Charles
Op zaterdag 8 november 2008 treedt deze legendarische Amerikaanse vibrafonist Teddy Charles op in Sociëteit De Burcht in Leiden, begeleid door het Walter Wolff Trio met Walter Wolff piano, Francesco Angiuli bas, Andreas Fryland drums.
Het boek : De Leidse Jazzgeschiedenis (1899-2009) is groots opgezet, bevat bijna 300 pagina's en meer dan 600 foto's, waaronder één van ondergetekende van Frank Morgan. Bijgevoegd zitten twee CDs, die mij erg nieuwsgierig maken, aangezien de inhoud bijna de hele beschreven periode bevat. Van een opname van de Blue Band, strijkorkest uit Leiden van juni 1920 tot opnamen van dit jaar met musici als Toon Roos, Tim Eijmaal en Pieter de Mast. Ik had graag bij de opening aanwezig geweest, maar even door-de-week vanuit Zeeland richting Leiden zit er niet in. Ik hoop binnenkort het boek en deze CD te kunnen bespreken.
Trio Bill Crow - Teddy Charles - Don Roberts
Het boek ligt vanaf eind deze week te koop bij boekhandels in Leiden en omstreken en kan, uiteraard, besteld worden bij het secretariaat van de stichting ‘Leidse Jazz Geschiedenis’, Kastanjekade 2, 2313 XM Leiden. Verkoopprijs boek, incl. twee cd’s, € 39,90
Hans Koert -
keepwinging@live.nl

KEEPSWINGING.BLOGSPOT.COM 1000: Wat is jouw favoriet?
Stuur me de titel van jouw favoriete blog en win een Lonehill Jazz CD heruitgave van een paar mooie Frank Rosolino platen uit de jaren vijftig.

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

ENGLISH ( Naar het Nederlands-Vlaamse deel met de aankondiging van een nieuw boek over de Jazzgeschiedenis van Leiden )

BUNNY BERIGAN ( 1908 - 1942 )
Today we commemorate the fact that 100 years ago, on the 2nd of November 1908, Rowland Bernart Berigan, better known as Bunny Berigan, was born in Hilbert, Wisconsins.
This great trumpet player and bandleader started his career in the early 1930s in the orchestra of Freddie Rich and he is to be heard on the well known Hit of the week recordings by Freddie Rich's Radio Orchestra Little Girl and It's The Girl. He joined Paul Whiteman's Orchestra and later Benny Goodman's band and even got his own big band late 1930s. He had a very popular big band and I love to play a record for you to introduce you to the kind of music he played. It's a recording from 1936 in which Bunny Berigan and his Boys accompany the crooner Chick Bullock in the song A Little Bit Later On.

This kind of sweet music of the 1930s is not really my piece of cake, as I love more hot versions from that period to show Bunny Berigan's excellent trumpet playing. I found a small fragment with three charming young ladies, The Boswell Sisters, singing Crazy People, scatting the trumpet part like a Fay Claassen or Roberta Gambarini's avant-la-lettre, but if you listen carefully you hear in the background Bunny Berigan on trumpet. Great! That's the way I love to hear Bunny play his music.

Bunny Berigan drunk too much, like another trumpet giant of the 1920s Bix Beiderbecke, which caused his death early 1940s. Bunny was great, but he had no business dying that young, Louis Armstrong must have said about this talented trumpet player who was often compiled with him as the "white" Louis Armstrong.
Hans Koert - keepswinging@live.nl

ART BLAKEY's MOANIN'- 50 years
A few days ago I published a small contribution about Art Blakey's album Moanin' that was recorded 50 years ago. I got some commends from several readers about this Art Blakey "Kind of Blue" album, refering to Miles Davis price-winning release.
Julian Pressley wrote on the Sax on the Web forum about my blog and pointed to some members of the Jazz Messengers, like tenor saxophone Benny Golson, bass player Jymie Merritt and piano player Bobby Timmons.
He wrote: Jymie is living in Philly and rehearsing a band as we speak. The story is that Benny pulled Jymie out of BB King's band, where he was playing Fender bass. Benny said that Art wasn't too happy with that idea until he heard Jymie play, then he was cool. Benny said that Lee was working in Johnny Lynch's band at the Club Harlem in Atlantic City, was happy with that gig, and had to be persuaded to join Art. Benny also said that Bobby Timmons had the outside to Moanin', but couldn't think of a bridge. Bobby wanted Benny to write the bridge for him, but Benny wouldn't do it, so Bobby was forced to write the whole tune himself.
Benny had all of this influence because Art had made him the MD (= music director) of the Messengers, and had given him the power to hire and fire. I heard all of this on a radio interview that Benny did recently. I've worked with Benny a few times and hung out with him. He's very down to earth and just a really nice person. Long live Benny Golson and Jymie Merritt!!!!


Refering to the rare film fragment by the Jazz Messengers I posted, Julian writes: All Philly side men. Interesting to see my friend Jymie Merritt with his hair conked!!!!

Julian Pressley

Thank you Julian for your permission to post your commend.
Hans Koert - keepswinging@live.nl

KEEPSWINGING.BLOGSPOT.COM 1000
Send me your favorite blog and win a Lonehill Jazz Frank Rosolino CD
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

Labels: , , , , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home