Sunday, November 23, 2008

1002 .. en wat nu?

English: 1001 ... and more.
Dit is de eerste blog van een nieuwe serie Keep Swinging blogs. Er gaat één en ander veranderen. Je leest er alles over in deze bijdrage, getiteld: 1002: .......... en wat nu?
1002: .... en wat nu?
Hans Koert

Vrijdag werd ik aangenaam verrast door een heerlijke taart met daarop het logo van Jazz Door Een Zeeuwse Bril; een kreet, die zo'n 150-tal blogs het motto was. Bedankt voor deze leuke verrassing, me bereid door een aantal familieleden. Leuk. Bedankt hiervoor!

Het uiterlijk van de blog is, zoals je merkt, sinds de 1000ste al wat veranderd - de komende weken zullen er meer stijlaanpassingen komen. Ik hoop dat je de wijzigingen zult kunnen waarderen.
Toen ik in februari 2006 met deze blog startte wilde ik vooral een plaats creëren waar ik mijn passie voor de jazz kon uitdragen en delen met anderen.
Het ergerde me te merken dat jazz langzaam maar zeker uit het openbare leven verdween: in de platenzaken werd het bakje met jazz steeds kleiner om uiteindelijk "weggestopt" te worden tussen de "populaire"(?) platenartiesten. Radioprogramma's verdwenen en zenders als Radio 6 en de Concertzender verhuisden naar internet. De omroepen zonden met veel tamtam fragmenten uit, opgedoken uit hun "jazzkelders", maar, oh wee - nooit te lang, de saxofonist mocht zijn solo niet afmaken, want anders was de kijker misschien wel weggezapt naar een andere zender. In Vlaanderen zal dat niet veel anders zijn. Alleen de Franse TVzender Mezzo, die hier in Zeeland op de kabel zit, is een positieve uitzondering. Het "marktaandeel" van jazz loopt steeds verder terug, maar ondanks dat, kom je overal de invloed van de jazzmuziek tegen, in populaire muziek, op straat en in de media, verstopt en weggemoffeld. Ik ontdekte ook dat de kennis die anderen over jazz hadden zeer fragmentarisch was en beperkt tot wat namen als Louis Armstrong of de Dutch Swing College Band en ik vroeg me af hoe (jonge) mensen, die misschien ooit eens wat jazz opgevangen hadden en nieuwsgierig geworden waren, zich daarin zouden kunnen verdiepen. En met verdiepen bedoel ik niet alleen maar bit en bytes downloaden van internet, maar echt kennismaken met de muziek en haar ontwikkeling leren doorgronden.

Maar weinig mensen weten, dat er ook bij hen in de buurt goede jazz te beluisteren valt, niet alleen in Zeeland, waar relatief weinig mensen wonen en dus de spoeling dun is, maar ook op andere plaatsen overal ter wereld; soms op de meest onverwachte plekken. Ik wilde bezoekers van deze blog graag op het spoor zetten van dit soort initiatieven bij hen in de buurt; concerten, die ik zelf ook graag bezocht zou hebben, ook al was dat vaak organisatorisch onmogelijk vanwege de afstand en de tijd. Ik wilde ook aandacht vragen voor de projecten, waar ik me in verdiept had, voor onbekend gebleven en nu vergeten musici, op mooie platen of CD's, waar ik tegenaan gelopen was of op concerten die me verrasten. Het leverde me veel reacties op van over de hele wereld. De blog over de Original Prague Syncopated Orchestra moet wel de toploper geweest zijn; tientallen reacties ontving ik hier op. Ik hoorde dit orkest rond het jaar 1980 in Breda, tijdens het Oude Stijl Jazzfestival en ik voel, zelfs nu nog, de koude rillingen over mijn rug lopen bij het terughoren op CD van het nummer Five Foot Two Eyes Of Blue. Nogal wat mensen waren op zoek naar muziek van dit orkest en kwamen dan al googelend bij deze blog terecht. Helaas heeft dit Tjechische orkest, dat velen nu kennen van hun straatoptredens op de Karelsbrug in Praag, geen eigen website of plek waar hun platen te koop zijn.

Dertig procent van de bezoekers komt uit Nederland, 25 % uit de Verenigde Staten en 20% uit de ons omringende landen.
Een half jaar na de eerste blog vroegen een aantal Nederlandse en Vlaamse bezoekers, waarom de blog niet in hun eigen taal kon; sinds die tijd is de blog tweetalig: Engels en Nederlands.

Er zijn mensen, die menen dat ik gepensioneerd, met de vut of gewoon werkloos ben - niets is minder waar. Ik heb gewoon een vaste baan, die me vier dagen per week meer dan bezig houdt. Een dagelijkse weblog maken betekent vroeg naar bed en vroeg er uit - nu is dat laatste geen straf voor me want ik ben een echt ochtendmens. Ik ontdekte dat zo'n 25 mensen dagelijks trouw de blog openen (bedankt hiervoor!) en verder zijn er nogal wat lezers die 2 of 3 keer per week komen buurten - anderen wachten de nieuwsbrief af; de rest zijn toevallige passanten of surfers op het internet. Ik heb dan ook besloten voortaan niet meer elke dag een blog te maken maar slechts één keer per week. Met andere woorden: voortaan verschijnt in het weekend een nieuw onderwerp (in twee talen). Ik hoop dat iedereen daar begrip voor heeft - het geeft mij de gelegenheid die stapel boeken en CD's, die nog liggen te wachten, door te lezen en te beluisteren, de online discografieën ( Durium en Oscar Alemán) af te maken en bij te werken .......... dat zijn zaken die nu blijven liggen. Bovendien geeft me dit meer ruimte om inhoudelijk dieper op de onderwerpen in te gaan.

De afgelopen 150 blogs hadden het motto: Jazz Door Een Zeeuwse Bril, waarmee ik wilde aangeven een nuchtere kijk op de ontwikkelingen in de jazz te hebben, vanuit mijn woonplaats Heinkenszand, gelegen midden in de provincie Zeeland - niet struikelend van de ene hype in de andere. Bovendien wilde ik de jazz promoten, door vooraankondigingen en recenties van concerten te maken. Helaas merk je dan in een dunbevolkt gebied te wonen; slechts een handjevol jazzliefhebbers lazen deze recenties en reageerden hierop en bij clubs bleek de belangstelling ervoor nihil. Ik heb dan ook besloten, om mijn energie m.n. te richten op die onderwerpen, die lezers boeien in de jazz en hen te verrassen op onopgemerkt gebleven muziek en musici, die de bakken in de platenwinkel en de pagina's van de jazzbladen niet halen. Uiteraard kan dit betekenen dat af en toe nog wel eens een (Zeeuws) concert de revue passeert, maar mijn aandacht richt zich niet meer specifiek op deze regio. De agenda met Zeeuwse- en regionale concerten ( ook de regio Antwerpen, Gent en Brugge doen hier in mee) zal ik nog tot het eind van dit jaar bijhouden voor clubs die daar prijs op stellen.

Morgen ..... geen nieuwe blog te maken - voor het eerst sinds twee jaar en negen maanden blijft de blog leeg. Het geeft mij tijd om meer aandacht te besteden aan de andere blogs, zoals de Choroblog, waar in de laatste bijdrage, getiteld Celebration, ook aandacht aan deze 1000ste blog geschonken werd door de samensteller, de Deen Joergen Larsen; de Hit of the Week blog - de Flexible Records blog en de Oscar Aleman weblog. Volgend jaar wordt in Argentinië het feit herdacht, dat Oscar Aleman 100 jaar geleden geboren werd en dit wil niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Bedankt Joergen voor het op de winkel passen als ik vakantie had; uiteraard hoop ik op je te mogen blijven rekenen. Verschillende gastredacteuren hebben hun medewerking al toegezegd, dus er ligt, ook wat dat betreft, nog een mooie toekomst voor onze Keep Swinging blog te wachten. De eerst volgende blog komt waarschijnlijk al aanstaande donderdag uit ( met vrijdag de vertaling), gewoon omdat dat zo beter uitkomt.

Hans Koert

Aanvullende informatie over de Original Prague Syncopated Orchestra
Een (onvolledige) discografie:
Originální Prazsky Synkopicky Orchest (EP) (ca 1976)
Originální Prazsky Synkopicky Orchest Vedouci Pavel Klikar (1978)
Originální Prazsky Synkopicky Orchest - Live in het Turfschip in Breda (1978)
Originální Prazsky Synkopicky Orchest - Stara natoc gramofon ( 1982)
Original Prague Syncopated Orchestra - Jazz & Hot Dance Music 1923-31 (1983)
Originální Prazsky Synkopicky Orchest - Sam s devceten v desti (1989)
Originální Prazsky Synkopicky Orchest - Hello Baby ( 1994)
Original Prague Syncopated Orchestra - Walking & Swinging (1997)
Original Prague Syncopated Orchestra - Goin' Crazy with the Blues (2002)
Original Prague Syncopated Orchestra - Sweet Like This (2005)


Een aantal niet te missen links

Original Prague Syncopated Orchestra 1978 Original Prague Syncopated Orchestra 2007 Going Crazy With The Blues

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

Labels:

7 Comments:

Blogger splogman said...

Nogmaals gefeliciteerd met je 1000ste dagelijkse blog. Ik denk niet dat veel mensen je dit na zullen doen. Je hebt veel bereikt. Als je op een jazz-onderwerp googlet sta je inderdaad vaak bovenaan.
De verandering naar één keer per week snap ik helemaal. Niettemin voor een onregelmatige lezer als ik blijven er nog vele ongelezen stukjes over waar ik nog wel een tijdje mee bezig zal zijn. Er is nog veel te ontdekken.
Ik hoop dat je ook af en toe en gastblogje op vreemdegeluiden.nl blijft plaatsen, want dat zijn altijd aangename verrassingen.

7:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Beste Hans,

van harte profociat met je 1000ste blog. Jazz is nu eenmaal aanstekelijk, een besmettelijk '(mu)ziekte', maar wel op erg positieve manier. Ik vind het geweldig dat je deze enorme passie op deze manier met anderen wilt delen.
Dat er nog maar 1000 blogs mogen volgen!

Naomi A.

9:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

felicitaties hans!

voorwaar geen geringe prestatie: 1000 keer.

ga zo voort en alle succes er mee.

vriendelijk groet,

9:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hayo there,

Succes met je nieuwe opzet, ben benieuwd of een en ander aanslaat bij je trouwe lezers!?

doe je best om de volgende 1000 vol te maken (dan ben je ouder dan 75, dus geen probleem dunkt me..)

groeten,

Pier

5:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

Van harte gefeliciteerd met de 1000ste blog! Dat heb je knap gedaan! Het besluit om een keer per week te gaan bloggen kan ik me goed voorstellen, dan heb je nog eens tijd over voor wat andere dingen he! Ben benieuwd wat er allemaal komen gaat!

Michiel

5:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hé Hans,

Nog gefeliciteerd met je duizendste!! en ook gefeliciteerd dat je het wat rustiger aan gaat doen. Wijs besluit!

Groeten,

Eddy

6:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

Gefeliciteerd!
Begrijpelijk dat je het tempo wat lager inzet. Zo heb ik ook de tijd de gemiste blogs in te halen. En een lager tempo geeft ook meer ruimte voor verdieping van de solist. Groeten
Emiel

2:50 PM  

Post a Comment

<< Home