Thursday, August 30, 2007

Lionel Hampton in concert - 1956

( Naar de Nederlandse vertaling.)


A few weeks ago when I had visited Brussels, Patrick Humbertgave me a picture made by Ed van der Elsken, the
great Dutch photographer. He made a lot of beautiful pictures, but for me his book Jazz with a lot of 1950s jazz pictures is really great. The picture I received from Patrick reads on the reverse Lionel Hampton Big Band. 1959, but that is not correct. This picture was taken during the evening of the legendary concert at the Concertgebouw in Amsterdam 24th of March 1956. The concert in Amsterdam started in fact at midnight and was the second one that evening for Lionel Hampton and his Orchestra, as Lionel Hampton had a concert earlier that evening at the Houtrusthallen in The Hague.

The concert at the Concertgebouw in Amsterdam became rather remarkable. Lionel Hampton was suffering from an attack of fever, but gave an exuberant concert. The audience danced and jumped and when one person became hysteric one of the security attendants of the Concertgebouw tried to remove him. Lionel Hampton played a great solo on the tom tom and after some moments he left stage and walked through the audience that danced with abandon. The complete band followed him. All people left their seats and danced through the hall. After some walks through the hall, Lionel Hampton returned to the stage. Lou van Rees, the organisator of this concert, wanted to stop the concert, but Lionel couldn't be stopped and started to sing Hebaberiba, and of course the audience yelled back.

One of those hysteric moments was recorded by Ed van der Elsken. The picture at the top of this blog, shows Lionel Hampton with his drumstick and on the ground Eddie Chamblee, while playing his saxophone. In fact, this picture and the pictures used in the news paper were actually taken in The Hague at the Houtrusthallen concert some hours earlier, but it gives a good atmospheric description.
It seemed that the concert would become a complete mess, and so the police interfered and accompanied Lionel Hampton to his dressing room. The police watched the doors.
Ed van der Elsken left us a great photo session from that concert, which became one of the most discussed Dutch jazz concerts of the XXth Century.
found two fragments I love to share with you. One is from a 1959 concert in Liege - Belgium, where Lionel Hampton plays with his band. It illustrates a bit the atmosphere during such a typically 1950s Hampton concert. The second fragment is from a concert where Lionel plays the tom tom.



Informatie en foto's met toestemming van de websites van Hans Bebop ( http://www.lionelhampton.nl )



Time exposures for the 30th of August:
1927:

  • original dixieland one-step = miff mole little molers

1997:

  • lila / my pet = andor jazzband
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl


PLAYLIST
oscar aleman/caseta lado 2 = jimmy granato o-c.a.j. parmentier (goodson ) (78rpm) = frank nova music-the michigonians (goodson)(78rpm) = bonfiglio de oliveira-pedroca/brazil trumpet = dizzy gillespie/salt peanuts (cd 5)



Nederlands ( To the English translation )

Een paar weken geleden kreeg ik van Patrick Humbert, tijdens ons bezoek an Brussel, een fotokaart van Ed van der Elsken, de grote Nederlandse fotograaf. Hij maakte schitterende fotoreportages over allerlei onderwerpen; voor mij is zijn boek Jazz het meest favoriet.

De foto is van het beroemde, of beruchte zo je wilt, optreden van Hampton in Nederland. Op de achterkant staat Lionel Hampton Big Band. 1959, maar dat is onjuist. Deze foto werd genomen tijdens de avond van het optreden in Het Concertgebouw in Amsterdam op 24 maart 1956 (eigenlijk de 25ste omdat het concert rond middernacht begon). Diezelfde avond had Hampton ook al opgetreden in de Houtrusthallen in Den Haag.

Het optreden in het Concertgebouw in Amsterdam werd een opmerkelijk concert. Lionel Hampton was eigenlijk ziek en had flinke koortsaanvallen, maar gaf toch twee buitengewone concerten. Het publiek danste en sprong op de stoelen en één persoon werd zelfs hysterisch en moest afgevoerd worden door een zaalwacht. Lionel Hampton reageerde daarop door een solo op de trom te spelen en zich daarna in de zaal te begeven, gevolgd door de muzikanten van zijn orkest. Het deftige Concertgebouw stond helemaal op zijn kop - de mensen verlieten hun plaatsen en stonden te dansen in de gangpaden. Terug op het podium trof Lionel Hampton daar een ietwat radeloze Lou van Rees aan, organisator van de avond, die het liefste het concert wilde stoppen, bang voor escalatie. Lionel echter ging door en liet de hele zaal mee blèren met zijn kreet Hebaberiba, en natuurlijk schreeuwde de hele zaal terug.

Eén van die euforische momenten tijdens het concert is afgebeeeld op de foto van Ed van der Elsken boven aan dit blog. Je ziet Lionel Hampton met zijn drumstokken in de hand bij Eddie Chamblee staan, de altsaxofonist, die in zijn enthousiasme op de grond is gaan liggen. Eigenlijk is deze foto gemaakt tijdens het eerdere concert in de Houtrusthallen, evenals de foto uit de krant, waarbij Hampton met zijn band door de zaal gaat, maar dat doet niets af aan de hectiek van het moment. Het geeft een prima beeld. Het leek er even op dat het concert helemaal uit de hand zou lopen, maar op het eind van het concert werd Hampton onder politiebegeleiding naar de kleedkamers afgevoerd, die eveneens door een politiebewaking afgezet werden.Dit concert is door Ed van der Elsken schitterend vastgelegd en beslaat een groot deel van de fotoserie, die terug te vinden is in het eerdergenoemde fotoboek Jazz. Het concert van Hampton behoort tot het meest opmerkelijke jazzconcerten uit de Nederlandse jazzgeschiedenis.
Ik vond twee fragmenten die illustreren hoe het op het concert moet zijn toegegaan. Eén is van een optreden in Luik in 1959 en bij het tweede fragment zien we Hampton die een solo op de tom tom geeft.





Tijdopnamen voor 30 augustus:
1927:

  • original dixieland one-step = miff mole little molers
1997:
  • lila / my pet = andor jazzband

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl


SPEELLIJST
oscar aleman/caseta lado 2 = jimmy granato o-c.a.j. parmentier (goodson ) (78rpm) = frank nova music-the michigonians (goodson)(78rpm) = bonfiglio de oliveira-pedroca/brazil trumpet = dizzy gillespie/salt peanuts (cd 5)

keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Labels: , ,

2 Comments:

Anonymous Floris Poll said...

Ja wat Googlen en het geheugen al niet vermag.

Laat ik nu in mijn herinnering hebben dat Lionel Hampton optrad in de Apollohal in Amsterdam.
Maar nu ben ik weer een beetje bij. Ik kan er iets aan toe voegen.

Het voorval was voor de Burgemeester van Amsterdam reden om alle nachtconcerten voortaan te verbieden. Eerst een column van Simon Carmiggelt (Kronkel) in Het Parool waarin hij de burgemeester vraagt een concert van het Modern Jazz Quartet wél toe te staan ("Deze heren maken een droefmakende muziek waarvan zelfs de meeuwen op de straatlantaarns hun kopjes laten hangen o.i.d")
veranderde het tij.
Lionel Hampton trad op op 24 maart 1956 en MJQ op 16 november 1957 (Bron:Draai om je oren weblog) (Dus 20 maanden lang geen nachtconcert)

Floris Poll

7:44 PM  
Blogger Durium said...

Lionel Hampton trad op 24 maart 1956 op in de Houtrusthallen en in het Concertgebouw. Je verhaal over de nachtconcerten klopt in dit geval niet, want op 7 april is er een nachtconcert met het Gerry Mulligan Sextet en op 28 april 1956 met het Stan Kenton orkest. Verder tel ik dat jaar (1956) nog drie nachtconcerten, alle in het Concertgebouw. En dan spreek ik alleen nog maar over jazzconcertern.
Wel trad Lionel Hampton op in de Apollohal in Amsterdam op 28 oktober 1954, weliswaar tweemaal, maar de aanvangstijden suggereren geen nachtconcert ( 19.30 uur en 21.45 uur.). Hiervan heb ik een foto waarbij Lionel Hampton bovenop een trom staat, bezig het publiek op te zwepen. Als ik naar 1955 kijk zie ik geen nachtconcerten in Amsterdam ( m.n. het Concertgebouw) tot in oktober, als Louis Armstrong optreedt (precies één jaar en één dag na het Apolloconcert) . Misschien doelde je met je nachtconcertenverbod op maatregelen, die voor één jaar ( Oktober 1955- oktober 1956) golden. Het Modern Jazz Quartet trad inderdaad op op op 16 nov 1957 in het Concertgebouw, en dat was echt niet het eerste nachtconcert sinds het Hampton concert. Ik tel er zo al minimaal zes in dat jaar, alle weer het Concertgebouw ( als je 23.30 naturlijk ook rekent als nachtconcert).
Het Modern Jazz Quartet trad overigens ook op in 1956 op 3 november.............. Concertgebouw ....... 24.00 uur aanvang, dus .....

Keep swinging

Hans Koert

7:45 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home