The making of ... de vroegste opnamen bewerkt
Durium begin 1930 nog op zoek naar de juiste groef.
De vroegste opnamen gedigitaliseerd
Hans Koert
The making of .... the first transfers (English) | The making of ... de vroegste opnamen bewerkt (Nederlands)
Afgelopen zomer werd het laatste album uit een serie van vier dubbel-cd's gepubliceerd door Archeophone met daarop alle commercieel uitgebrachte Hit of the Weekplaten - de kroon op twintig jaar onderzoek. Dit project leidde uiteindelijk tot een serie discografieën met alle bekende 1300 kartonnen Duriumplaten uit de jaren dertig en alle Hit of the Weekplaten voortaan digitaal beschikbaar op acht cd's ....... Vandaag de eerste voorzichtige stappen om te komen tot een Compete Hit of the Week Recordings.
De eerste uitgebrachte dubbel-cd. (Archeophone 3002) (2004) (verzameling Hans Koert)
Als je alle ca. 200 commercieel uitgebrachte Hit of the weekopnamen achter elkaar zet op cd, dan heb je zo'n zes volle cd’s nodig ........ In de VS zijn de regels, heb ik begrepen, voor het betalen van rechten strenger dan in bijv. sommige Europese landen. Zo moet je nog na jaren rechten betalen aan de tekstdichters en componisten, en aangezien Hit of the Weeks in feite alle Hits zijn, kan dat aardig oplopen. Vandaar dat Archeophone besloot de serie op vier dubbel-cd's te plaatsen zodat de kosten gespreid konden worden. Daardoor kwam er ruimte vrij, die we opvulden met zelden gehoorde test- en promotieplaatjes, reclame- en gelegenheidsplaatjes, eveneens uitgebracht door Durium. Een buitenkansje, dat we niet voorbij wilden laten gaan.
Een artikel uit een Amerikaanse krant, getiteld: New Phonograph Record to Sell for Fifteen Cents ( maart 1930) ( Archief Hans Koert)
Doug Benson, een ervaren geluidsrestaurateur, startte vol goede moed aan de transfers van de vroegste Hit of the weekplaten, maar die eerste kartonnen uitgaven bleken hem nogal wat kopzorgen te geven ...... Wat bleek? De technici van Durium waren in die beginfase nog sterk aan het experimenteren met de breedte en de vorm van de groef, hetgeen uiteindelijk zou leiden tot de zgn. microgroove, een nieuwigheid in die dagen. Hierdoor konden de Hit of the Weekplaten, die na de zomer van 1931 gepubliceerd werden, meer dan vijf minuten speelduur bevatten. ... Voor Doug betekende deze experimenten in eerste instantie, dat precies bepaald moest worden welke naald het beste gebruikt kon worden voor elke plaat .......
Back In Your Own Back Yard Played by the Hit of the Week Orchestra - een prototype ( ca. 1929) (Hit of the Week Vol. I No. 4) ( foto Hans Koert archief)
Doug, zelf een toegewijd verzamelaar van 78-toerenlaten met een uitgebreide Hit of the Weekcollectie, kon een bijzondere testplaat boven water krijgen, een prototype uit 1929 en wist één van de eerste gelegenheidsplaatjes te scoren. Dat prototype, de plaat, Back In Your Own Backyard, gespeeld door het Hit of the Week Orchestra, werd genoemd in de eerste lijst van Howard Waters en, hoewel het catalogusnummer doet vermoeden, dat er meer geweest moeten zijn.( Vol. I Nº 4), is dit de enige die we gevonden hebben. De Broadwayplaat, zoals Howard Waters hem noteerde, met als catalogusnummer 1015, is ook nog niet boven water .......
De door slordige vernisexperimenten wat groezelige achterkant van het prototype (foto Hans Koert archief)
Doug was ook zo gelukkig om één van de eerste gelegenheidsplaatjes op te duikelen, uitgebracht begin 1930, om verkocht of uitgedeeld te worden tijdens de jaarlijkse feestelijke bijeenkomst van oud-studenten op de St. Lawrence University, waarbij geld werd ingezameld voor het Alumni Fund voor 1930. Gelukkig bleek de correspondentie tussen Durium en de staf van de school, bewaard gebleven, waardoor ik een prachtig inzicht kreeg hoe het proces van idee tot eindproduct zo ongeveer plaatsvond. Het verhaal over dit vroege reclameplaatje, getiteld Alma Mater, is eerder in een aantal bijdragen uitgebreid verteld. Hoewel het zangkwartet van de universiteit, dat bestond uit vier studenten o.l.v. professor Cram, zijn best doet op het schoollied, was dit niet voldoende om de tamelijk saaie toespraak van de directeur, professor Owen D. Young, ooit in de race om kandidaat te worden voor de verkiezingen tot president van de VS, te compenseren. We kozen er daarom voor, dit vroege reclameplaatje niet toe te voegen op de eerste cd ..........
Song "Alma Mater" by the University Glee Club Quartet (jan. 1930) ( foto: Hans Koert archief)
Die oudste Hit of the Weeks vind je in ons land maar zelden. De reden is gewoon simpel. De eerste Hit of the Weeks werden in een beperkte oplage gemaakt, en alleen in New York in de krantenkiosken op straat verkocht. Al snel werd het verspreidingsgebied uitgebreid tot de hele oostkust van de VS, voordat de plaat "from coast to coast" te koop was. Pas na Hit of the Week 1027, met Cryin' For The Carolines door het Ben Pollack's Orchestra worden de aantallen geproduceerde platen zo opgeschroefd, dat er ook platen overzee uitgebracht worden en later in onverkochte voorraden naar Europa gebracht om hier "gedumpt" te worden. Het moge duidelijk zijn dat de typisch Amerikaanse reclameplaatjes nog zeldzamer zijn hier in Europa - het toevoegen van deze ephemeral acetates ( = wegwerpproducten) is dan ook een zeer interessant gegeven voor verzamelaars.
De Complete Hit of the Week Recordings is uitgebracht door Archeophone records, maar kan ook gekocht of besteld worden via Timeless Records in Wageningen.
Hans Koert
author of the (online) Hit of the Week-Durium discographies.
Bij het digitaliseren van de oudste Hit of the Weekplaten uit 1930, bleek dat Durium in de beginperiode experimenteerde met de vorm en de breedte van de groef. Uiteindelijk zou dit een jaar later leiden tot de zgn. microgroove, waardoor twee minuten extra speelduur verkregen werd. Wie de eerste Hit of the Weekplaten goed wil afspelen, zal eerst op zoek moeten naar die bepaalde naald, die de beste resultaten zal geven. Het eerste Hit of the Weekprototype is een bijzondere opener geworden voor The Complete Hit of the Week Recordings. Keep (it) Swinging wijst graag op dit soort bijzondere heruitgaven. Als je niets wilt missen, volg dan de Keep (it) Swingingblog via haar gratis maandelijkse nieuwsbrief. ( keepswinging@live.nl)
RetrospectOscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
De vroegste opnamen gedigitaliseerd
Hans Koert
The making of .... the first transfers (English) | The making of ... de vroegste opnamen bewerkt (Nederlands)
Afgelopen zomer werd het laatste album uit een serie van vier dubbel-cd's gepubliceerd door Archeophone met daarop alle commercieel uitgebrachte Hit of the Weekplaten - de kroon op twintig jaar onderzoek. Dit project leidde uiteindelijk tot een serie discografieën met alle bekende 1300 kartonnen Duriumplaten uit de jaren dertig en alle Hit of the Weekplaten voortaan digitaal beschikbaar op acht cd's ....... Vandaag de eerste voorzichtige stappen om te komen tot een Compete Hit of the Week Recordings.
De eerste uitgebrachte dubbel-cd. (Archeophone 3002) (2004) (verzameling Hans Koert)
Als je alle ca. 200 commercieel uitgebrachte Hit of the weekopnamen achter elkaar zet op cd, dan heb je zo'n zes volle cd’s nodig ........ In de VS zijn de regels, heb ik begrepen, voor het betalen van rechten strenger dan in bijv. sommige Europese landen. Zo moet je nog na jaren rechten betalen aan de tekstdichters en componisten, en aangezien Hit of the Weeks in feite alle Hits zijn, kan dat aardig oplopen. Vandaar dat Archeophone besloot de serie op vier dubbel-cd's te plaatsen zodat de kosten gespreid konden worden. Daardoor kwam er ruimte vrij, die we opvulden met zelden gehoorde test- en promotieplaatjes, reclame- en gelegenheidsplaatjes, eveneens uitgebracht door Durium. Een buitenkansje, dat we niet voorbij wilden laten gaan.
Een artikel uit een Amerikaanse krant, getiteld: New Phonograph Record to Sell for Fifteen Cents ( maart 1930) ( Archief Hans Koert)
Doug Benson, een ervaren geluidsrestaurateur, startte vol goede moed aan de transfers van de vroegste Hit of the weekplaten, maar die eerste kartonnen uitgaven bleken hem nogal wat kopzorgen te geven ...... Wat bleek? De technici van Durium waren in die beginfase nog sterk aan het experimenteren met de breedte en de vorm van de groef, hetgeen uiteindelijk zou leiden tot de zgn. microgroove, een nieuwigheid in die dagen. Hierdoor konden de Hit of the Weekplaten, die na de zomer van 1931 gepubliceerd werden, meer dan vijf minuten speelduur bevatten. ... Voor Doug betekende deze experimenten in eerste instantie, dat precies bepaald moest worden welke naald het beste gebruikt kon worden voor elke plaat .......
Back In Your Own Back Yard Played by the Hit of the Week Orchestra - een prototype ( ca. 1929) (Hit of the Week Vol. I No. 4) ( foto Hans Koert archief)
Doug, zelf een toegewijd verzamelaar van 78-toerenlaten met een uitgebreide Hit of the Weekcollectie, kon een bijzondere testplaat boven water krijgen, een prototype uit 1929 en wist één van de eerste gelegenheidsplaatjes te scoren. Dat prototype, de plaat, Back In Your Own Backyard, gespeeld door het Hit of the Week Orchestra, werd genoemd in de eerste lijst van Howard Waters en, hoewel het catalogusnummer doet vermoeden, dat er meer geweest moeten zijn.( Vol. I Nº 4), is dit de enige die we gevonden hebben. De Broadwayplaat, zoals Howard Waters hem noteerde, met als catalogusnummer 1015, is ook nog niet boven water .......
De door slordige vernisexperimenten wat groezelige achterkant van het prototype (foto Hans Koert archief)
Doug was ook zo gelukkig om één van de eerste gelegenheidsplaatjes op te duikelen, uitgebracht begin 1930, om verkocht of uitgedeeld te worden tijdens de jaarlijkse feestelijke bijeenkomst van oud-studenten op de St. Lawrence University, waarbij geld werd ingezameld voor het Alumni Fund voor 1930. Gelukkig bleek de correspondentie tussen Durium en de staf van de school, bewaard gebleven, waardoor ik een prachtig inzicht kreeg hoe het proces van idee tot eindproduct zo ongeveer plaatsvond. Het verhaal over dit vroege reclameplaatje, getiteld Alma Mater, is eerder in een aantal bijdragen uitgebreid verteld. Hoewel het zangkwartet van de universiteit, dat bestond uit vier studenten o.l.v. professor Cram, zijn best doet op het schoollied, was dit niet voldoende om de tamelijk saaie toespraak van de directeur, professor Owen D. Young, ooit in de race om kandidaat te worden voor de verkiezingen tot president van de VS, te compenseren. We kozen er daarom voor, dit vroege reclameplaatje niet toe te voegen op de eerste cd ..........
Song "Alma Mater" by the University Glee Club Quartet (jan. 1930) ( foto: Hans Koert archief)
Die oudste Hit of the Weeks vind je in ons land maar zelden. De reden is gewoon simpel. De eerste Hit of the Weeks werden in een beperkte oplage gemaakt, en alleen in New York in de krantenkiosken op straat verkocht. Al snel werd het verspreidingsgebied uitgebreid tot de hele oostkust van de VS, voordat de plaat "from coast to coast" te koop was. Pas na Hit of the Week 1027, met Cryin' For The Carolines door het Ben Pollack's Orchestra worden de aantallen geproduceerde platen zo opgeschroefd, dat er ook platen overzee uitgebracht worden en later in onverkochte voorraden naar Europa gebracht om hier "gedumpt" te worden. Het moge duidelijk zijn dat de typisch Amerikaanse reclameplaatjes nog zeldzamer zijn hier in Europa - het toevoegen van deze ephemeral acetates ( = wegwerpproducten) is dan ook een zeer interessant gegeven voor verzamelaars.
Hans Koert
author of the (online) Hit of the Week-Durium discographies.
Bij het digitaliseren van de oudste Hit of the Weekplaten uit 1930, bleek dat Durium in de beginperiode experimenteerde met de vorm en de breedte van de groef. Uiteindelijk zou dit een jaar later leiden tot de zgn. microgroove, waardoor twee minuten extra speelduur verkregen werd. Wie de eerste Hit of the Weekplaten goed wil afspelen, zal eerst op zoek moeten naar die bepaalde naald, die de beste resultaten zal geven. Het eerste Hit of the Weekprototype is een bijzondere opener geworden voor The Complete Hit of the Week Recordings. Keep (it) Swinging wijst graag op dit soort bijzondere heruitgaven. Als je niets wilt missen, volg dan de Keep (it) Swingingblog via haar gratis maandelijkse nieuwsbrief. ( keepswinging@live.nl)
RetrospectOscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Labels: complete hit of the week recordings, hit of the week
0 Comments:
Post a Comment
<< Home