Saturday, March 19, 2011

Chet Baker's Sesjun opnamen uitgebracht

CHET BAKER's SESJUN OPNAMEN UITGEBRACHT Historische opnamen van het Tros radioprogramma Sesjun opgediept uit de schatkamer van de Nederlandse omroep. Hans Koert Chet Baker's Sesjun opnamen uitgebracht (Nederlands) Chet Baker: Historical Dutch Sesjun Radio Shows released (English) Ik herinner me nog goed hoe op donderdagavond laat de TROS Sesjun radio-uitzending uit de jaren zeventig en tachtig een vast ankerpunt van de week was. Elke donderdag, meen ik, was het Sesjun-dag en ik herinner me dat ik verschillende programma's probeerde op te nemen op mijn bandrecorder. Het programma startte in mei 1973 en werd gemaakt door Dick de Winter, slagwerker en gastheer pianist Cees Schrama. De live optredens werden uitgezonden vanuit De Boerenhofstede in Laren en later vanuit het Nick Vollebregt's Jazzcafé een paar huizen verderop. Dankzij de archieven van de publieke omroepen, bewaard in het prachtig vormgegeven gebouw van Beeld en Geluid in Hilversum en platenmaatschappij T2 Entertainment worden een aantal opnamen voor het eerst op plaat uitgebracht. Het eerste album bevat fragmenten uit de Sesjun radioshows met trompettist en zanger Chet Baker en een tweede bevat opnamen met Art Blakey en zijn Jazz Messengers, die ook verschillende keren in Laren aantrad. Inmiddels is deel drie verschenen met opnamen van Bill Evans. Ik hoop de andere twee platen later een keer tegen het licht te kunnen houden. Chet Baker - The Sesjun Radio Shows ( PRCD2010091) Ik hield er van om naar die live-opnamen via de radio te luisteren - het was de gelegenheid om "erbij te zijn" zonder dat je, na een dag hard werken, de deur uit hoefde. Ik herinner me een aantal van die opnamen zelf bijgewoond te hebben, uitgezonden vanuit de Harbour Jazz Club in Rotterdam, hoewel me dat niet meer helder voor ogen staat ......... maar volgens mij trad toen Papa Bue op met zijn Viking Jazzband ( maart 1977) of de Pasadena Roof Orchestra ( juni 1977 en 1978). Helaas zijn de lijsten met data uit de archieven verdwenen. Ik hoop met deze mooie serie dubbelaars, die sfeer van toen, na zoveel jaar, weer terug te halen. Chet Baker trad regelmatig op voor de Tros Sesjun microfoons en Cees Schrama, die de bijbehorende informatie bij elkaar zocht, meldt vol trots, dat Chet, ondanks zijn reputatie, nooit verstek liet gaan. The trumpeter was notorious for missing gigs or showing up in a bad condition. (= De trompettist was berucht om gemiste concerten en hij was ook niet altijd in staat om te spelen). But when he had to play for this Dutch radio programme, he was always on stage on time. (= Maar als hij voor dit Nederlandse radioprogramma moest optreden, was hij altijd op tijd op het podium.) And his playing was usually nothing short of breathtaking. (= En zijn optredens waren meestal adembenemend mooi). Nick Vollebregt's Jazzcafé Hij stond op voor een zestal, eigenlijk zeven, concerten. Het laatste concert, dat gehouden zou worden in de Singer Concertzaal in Laren, samen met Archie Shepp en zijn kwartet, was geregeld voor 12 mei 1988. Chet never arrived at the Singer Concertzaal ( = Chet kwam die avond niet opdagen voor het concert in de Singerconcertzaal), legt Cees Schrama uit, for the simple reason that he died that very night ........ after falling from his hotel window on the third floor.(= .. om de eenvoudige reden dat hij die nacht was overleden ...... tengevolge van een val uit zijn hotelraam vanaf de tweede verdieping in Amsterdam ). De concerten voor Tros Sesjun waren in feite "normale" concerten met publiek. De eerste set diende, in feite, als opwarmer, terwijl de tweede set startte, meteen na de uitzending van de radionieuwsdienst en live werd uitgezonden. In mijn herinnering werd halverwege de uitzending door Cees Schrama nog even vooruitgekeken en de agenda doorgenomen. De aankondigingen zijn niet terug te vinden op de dubbelalbums: Aankondigingen zijn eenmaal leuk en daarna storend op een CD, vertelde Cees me.
Jean-Louis Rassinfosse, Chet Baker en Philp Catherine (1983) ( foto: Paul Boonants) De dubbel-cd met Chet Baker's Sesjun Radio Shows bevat een 15-tal nummers uit vijf van de zes shows met Chet, die bewaard gebleven zijn. Hoewel er heel wat meer opgenomen moet zijn, zijn er ooit slechts van één uitzending opnamen heruitgegeven en wel het concert van november 1978, uitgebracht op de plaat Live at Nick's. Nick's wil zeggen Nick's Vollebregt's Jazzcafé, hoewel de opnamen m.i. plaats vonden in de Boerenhofstede in Laren, een paar huizen verderop.
Chet Baker met Philip Catherine en Jean-Louis Rassinfosse in Porgy en Bess ( 30 mei 1985) (foto: Piet Ruitenburg)
Het is, uiteraard, jammer dat er geen volledige programma's op staan. Van elke sessie zijn maar een paar nummers gebruikt. Alleen van de laatste sessie, van februari 1985, opgenomen in Nick Vollebregt's Jazzcafé in Laren, vind je vijf nummers terug van het concert, bijna 50 schitterende minuten muziek - voor mij het meest interessante deel van de plaat. Chet speelt er met een Belgische ritmesectie, bestaande uit Philip Catherine en Jean-Louis Rassinfosse. Deze twee Belgen traden vanaf begin jaren tachtig vaker op met Chet en ze zijn o.a. te horen op de CD, die opgenomen is in de Igloo-studio in Brussel ( September 1983) en op de bekende Criss Crossplaat Chet's Choice.
Chet Baker in Porgy en Bess ( 30 mei 1985) ( foto: Addy Meesters)
Dit sympathieke, nog steeds actieve duo, begeleidde ook Chet tijdens het legendarische concert op het Scheldejazzfestival in Porgy en Bess, Terneuzen van 30 mei 1985, waarover door de oudgedienden ( zij die er bij waren) nog steeds vol bewondering gesproken wordt. Ik vroeg me af waarom Cees Schrama gekozen had voor een selectie en niet voor één of twee volledige concerten. Ongeveer 40 jaar heb ik voor de industrie opnamen en compilaties gemaakt, en ook daar moest ik rekening houden met wat er beschikbaar was en de kwaliteit van een en ander, vertelde hij me. Het is geen peulenschilletje en ik ben dan ook zeer gelukkig met de commentaren uit o.a. de U.S. Met name omdat niemand hoort dat twee titels van een cassette zijn gekopieerd bij ontstentenis van de banden! De laatste opmerking van Cees doet niets af aan de geluidskwaliteit van de 2Cd, die gewoon prima is.


De informatie in het bijbehorende boekje is geschreven door Jeroen de Valk, die ook de biografie Chet Baker - Herinneringen aan een Lyrisch Trompettist schreef. Hij meldde me dat zijn boek wellicht binnenkort ook in de VS uitgebracht zal worden.


Deze eerste dubbelaar met opnamen van Chet Baker in de Sesjun Radio Shows lijkt een prima start voor een geplande serie met opnamen. De tweede dubbel-cd bevat opnamen van Art Blakey en zijn Jazz Messengers, die rond 1980 verschillende keren voor Sesjun optrad en rond deze tijd komt de nieuwste plaat uit met opnamen van Bill Evans. Ik hoop ze beide een keer hier te kunnen presenteren. Hans Koert


Er zullen maar weinig jazzliefhebbers zijn, die geen herinneringen hebben aan de Sesjun radioprogramma's, gepresenteerd door Cees Schrama. Deze live-opnamen werden, meen ik, meestal uitgezonden op donderdagavond laat. Het was een unieke kans om vanuit je luie stoel zelf aanwezig te zijn bij optredens van de grootten van de Jazz. Ik voel nog die spanning, die enkele keer dat ik zelf in het publiek zat, als de nieuwslezer het weer voorspelde en de omroepster meldde: We schakelen nu live over naar ......... Dan gebeurde het - dan was je overal in Nederland op de radio te horen ............. Cees Schrama stelde een serie dubbel cd's samen met hoogtepunten van deze Tros Sesjun Radio Shows. De opnamen van Chet Baker kregen de primeur. Keep Swinging zat weer als vanouds met zijn oor bij de luidspreker en luisterde mee. Als je niets wilt missen van dit soort bijzondere uitgaven, volg dan de Keep Swingingblog via Twitter of vraag haar gratis nieuwsbrief aan. Retrospect Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: , , , , ,

1 Comments:

Anonymous professor Peter said...

Hans,
Leuk om het stukje over Chet Baker te lezen op je blog. Ik heb in de jaren 80 tijdens Jazz in Duketown het volgende meegemaakt: Met een vriendin liep ik de schouwburg in. Je kon gratis naar binnen. Er zaten drie muzikanten op het podium, een bassist en gitarist en een trompettist. Ik ging vooraan zitten op de grond. Na minder dan een halve minuut stonden alle haren op mijn lijf rechtovereind. Ik werd volledig bij mijn nekvel gepakt en kon me geen seconde meer losrukken. Alle emoties waar ik ooit van gehoord heb tornden rauw aan mijn zenuwen. Het was inderdaad Chet met Philip Catherine en Rassinfosse. Sinds die tijd ben ik helemaal weg van Chet Baker (zeker zijn latere werk) en ben ik gepakt door de bebop. Deze ervaring hoort tot de piekervaringen die ik met muziek heb beleefd en ik ben blij dat je me er weer een keer lekker mijn herinneringen hebt opgefrist.
Hartelijke groet,
Peter
Professor Peter and Doctor Dick
Members of the Small Instrument Society
Members of the Order Of The Fez
www.kleinleed.nl

4:18 PM  

Post a Comment

<< Home