Monday, January 11, 2010

Ilja Reijngoud: Muziek voor zes trombones met ritmesectie.

Ilja Reijngoud: Muziek voor zes trombones met ritmesectie ( Nederlands) Ilja Reijngoud: Music for six trombones and rhythm section ( English)

Untamed World
ILJA REIJNGOUD: Muziek voor zes trombones en ritmesectie
Hans Koert


Een paar jaar geleden raakte ik geinteresseerd om muziek te schrijven voor een groter trombone-ensemble. Nadat ik een modern jazz kwintet met Bart van Lier had geformeerd, werd ik gevraagd om de Nederlandse trombonegroep Bart's Bones te versterken. In de jaren daarna begon ik mijn eigen muziek te schrijven voor vier tot twaalf trombones, met en zonder ritmesectie - klassiek dan wel jazz gerelateerd. Na verschillende optredens zoals het North Sea Jazz Festival besloot ik om de meeste van mijn composities op CD vast te leggen. Ik vroeg een paar goede vrienden, ( die ook nog eens tot de beste trombonisten van Europa behoorden) om bij deze opnamen aanwezig te zijn, begeleid door mijn eigen ritmesectie. Ik voel me blij en vereerd dat deze geweldige musici mijn muziek tot leven gebracht hebben. ( Ilja Reijngoud op de cd-hoes) ( vertaling: Hans Koert)

Tekening: Ilon Adrian

Afgelopen jaar vond ik een cd, die fantastisch klonk en het soort jazz bevatte dat ik graag hoor: Untamed World door Ilja Reijngoud en zijn Trombone Ensemble - Music for six trombones and rhythm section; het is één van die jazzplaten, die in elke serieuze jazzverzameling thuis hoort.
Fragment van de hoes van Ilon Adrian

Ilja Reijngoud is geboren in Leiden in juni 1972 en hij studeerde op het Hilversumse Conservatorium trombone bij Bart Van Lier. Als student al speelde hij bij het Dutch Jazz Orchestra en nam hij deel aan verschillende plaatopnamen met dat orkest, zoals On The Scene, Portrait of a Silk Threat en is hij te horen op de schitterende 5 CD box met heruitgaven van de muziek van Rob Madna ( onlangs heruitgebracht door Challenge Records). Hij heeft ook als student platen opgenomen met de band van het Hilversums Conservatorium, in een productie gewijd aan de muziek van Duke Ellington. Hij is ook te horen op een leuke CD getiteld the Young Dutch Jazz Cats, een project van de gebroeders Beets uit de jaren negentig, met jonge opkomende Nederlandse musici - Hij is daar te horen in My Foolish Heart met Carolyn Breuer, Peter en Marius Beets en Joost Patocka. Hij is nu, behalve actief musicus, tromboneleraar aan diverse conservatoria ( Rotterdam en Arnhem).
Marius Beets ( foto: Hans Koert)
Hij is een geliefd solist in verschillende Nederlandse jazzformaties en te horen bij groepen als de Houdini's, Nueva Manteca en the Cubop City Big Band. In 2003 won hij de Thelonious Monk award en een Edison voor het Shakespeare Album met zangeres Fay Claassen.

Rob van Bavel ( foto: Hans Koert)
Hij maakte platen onder eigen naam en daarvan is Untamed World één van zijn laatste. Op deze plaat speelt een keur aan Nederlandse en Vlaamse trombonisten mee: zoals Bart Van Lier, Jan Oosting en Martin Van den Berg (bastrombone) allen uit het Metropole-orkest; Jörgen Van Rijen van het Concertgebouworkest; Evert Josemanders van de Mambo Beach band en de Marinierskapel en Lode Mertens van het Brussels Jazz Orchestra.
. Martijn van Iterson (foto Hans Koert)
De ritmesectie bestaat uit Rob Van Bavel aan de piano; Martijn Van Iterson op gitaar; Marius Beets bas en Marcel Serierse op slagwerk. Marius Beets is ook verantwoordelijk voor de opnamen in zijn studio De Smederij en de productie van de CD.
Op de plaat vind je acht nummers, alle eigen composties van Ilja Reijngoud. Met één van die composities, No Substitute, won hij de prestigieuze Thelonious Monk Award 2003 zoals hier boven al gemeld. Ik vond van dit nummer een mooi fragment, zoals het gespeeld werd in het Bimhuis in Amsterdam met dezelfde ritmesectie als op de plaat Untamed World ( Rob Van Bavel, Martijn Van Iterson, Marius Beets and Marcel Serierse) plus Tineke Postma op sopraan: No Substitute.

Toen ik de cd voor het eerst in handen had en er zeven trombones op vond, had ik eens nog wat bedenkingen, maar die bleken volledig ongegrond. Het gevaar dreigt namelijk dat zoveel trombones leidt tot een brij aan klanken, maar daar is hier absoluut geen sprake van. Het is een fantastisch album geworden met schitterende arrangementen en een hechte ritmesectie. Een feest voor het oor .......... Snel kopen dus ..........
Hans Koert

keepswinging@live.nl
Fragment van de hoes van Ilon Adrian

NIEUWSBRIEF

Als je recenties over nieuwe platen uit de Nederlandse jazzscene interessant vindt en graag op de hoogte blijft, dan kan de Keep swinging blog je daarbij helpen; het zou vervelend zijn als je bijdragen zou missen. Meld je aan voor de nieuwsbrief en ik hou je op de hoogte.


Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: ,

2 Comments:

Anonymous rick b said...

Ilja: I am a bass bone player living in Indianapolis, Indiana, USA. Originally from Detroit, I have led a professional 19 piece jazz orchestra and also a bone/rhythm section band. How can I purchase a CD of your trombone group (with rhythm section)? I might also be interested in purchasing your charts as well. Thanks. -Rick PS I do get to Holland, specifically Delden on business about once per year.

6:05 AM  
Anonymous Hans said...

Please contact me directly at keepswinging at live point nl
Hans

6:09 AM  

Post a Comment

<< Home