Saturday, January 02, 2010

Nieuwjaarsconcert

New Year Concert ( English) Nieuwjaarsconcert ( Nederlands)


Nora - De nieuwe Thelonious Monk?

NIEUWJAARSCONCERT
Hans Koert


Het is de opdracht van elk groot artiest, zoals ik, om anderen te inspireren om creatief bezig te zijn. Als het me gelukt is om zelfs maar één persoon te inspireren tot het schrijven van muziek of het gaan bespelen van een instrument, dan heeft mijn leven zin gehad. Ik wens al mijn fans op de hele wereld veel liefde toe - Nora.

Het is bij ons een traditie dat op de eerste dag van het nieuwe jaar klassieke muziek door de kamer klinkt. Geen jazz, maar walsen van Johann Strauss en zijn tijdgenoten. 's Morgens om elf uur luisteren we dan naar het Nieuwjaarsconcert uitgevoerd door de Wiener Philharmonic, die dan live optreedt vanuit de Musikverein in Wenen (Oostenrijk) onderleiding van Georges Prêtre. Gisteren was het weer zover. Deze Nieuwjaarsconcerten groeien altijd uit tot een bescheiden feestje, waarbij zelfs de toch altijd serieuze klassieke muziekluisteraars beschaafd, maar strak geregisseerd, uit hun dak gaan.
Vandaag heeft deze blog bij uitzondering met klassieke muziek te maken - klassieke muziek met een glimlach. Vandaag wil ik jullie een nieuw talent introduceren, waarschijnlijk nog onbekend bij de meesten van jullie, een nog jonge virtuoos op de piano - zo jong, dat zelfs haar leeftijdsgenoten stinkend jaloers op haar zullen zijn. In de reacties die ik gisteren kreeg werd zelfs al gesproken over een nieuwe Monk, die opgestaan was: Monk lives! Deze nieuwe ster werd afgelopen zomer ontdekt tijdens een concert in Litouwen. Maar laat ik haar eerst even voorstellen: haar naam is Nora.
Het begon allemaal toen Mindaugas Piecaitis, dirigent van het Klaipeda Kamerorkest in Klaipèea ( Litouwen), bij toeval, een filmpje van haar zag op YouTube. Daarop speelde Nora piano, soms alleen soms samen met Betsy of Burnell, haar huisgenoten. Toen Mindaugas contact legde en voorstelde om samen met haar een concert te organiseren, was ze in het begin dol enthousiast. What a perrrrrfect idea ( = Wat een perrrrrrrfect idee), zei ze in een interview. Maar, zo voegde ze er aan toe: eigenlijk ben ik een studiomuzikant en helemaal niet gewend op te treden voor een zaal vol mensen. Gelukkig werd dit probleem door haar huisgenoten snel opgelost - ze zou gewoon thuis haar partij kunnen spelen en dan zou dan vastgelegd worden op film en afgespeeld worden op een groot scherm in de concertzaal. Probleem opgelost tot tevredenheid van alle partijen. Graag laat ik, voor ik verder ga, een fragment van het YouTube filmpje zien, dat Mindaugas zo enthousiast had gemaakt. Nora speelt hier solo en quatre mains ( zo noem je dat toch?) met Betsy en Burnell.

Mindaugas begon, na bestudering van het filmpje, met het uitschrijven van de noten, die Nora speelde - daarna verwerkte hij die in een compositie die hij, toepasselijk, CATcerto noemde.



De uitvoering werd gepland op 5 juni 2009 in de concertzaal van Klaipeda ( Litouwen). De ster van de avond, Nora, was niet zelf live aanwezig, maar speelde via een groot filmdoek mee met het orkest. Het moeilijkste deel was voor Mindaugas de eerste minuut waar Nora geduldig haar beurt afwachtte. Zou ze precies op tijd haar eerste noten spelen? Het concert werd vastgelegd op film en uitgezonden door de BBC, door tv-stations in verschillende Baltische Staten en in Rusland. Hier volgt een deel van het concert.

Nora vertelde in een interview na afloop van het concert: Now that the piece is finished, I am so happy with the results. ( = Nu het concert achter de staart ligt, ben ik ontzettend blij met het resultaat).

I would like to thank Mr. Piecaitis for giving me the opportunity to show the entire world I can play, as a concert pianist, can play beautiful music with an orchestra. (= Ik wil Mr. Piecaitis bedanken voor de kans die hij mij heeft gegeven, om me als concertpianiste te profileren.). It is the mission of every great artist like me to inspire others to create. ( = Het is de opdracht van elk groot artiest zoals ik om anderen te inspireren om creatief bezig te zijn. ) If I have inspired even one person to write music, or learn an instrument, than I will have lived a meaningful life. ( = Als het me gelukt is om zelfs maar één persoon te inspireren tot het schrijven van muziek of het gaan bespelen van een instrument, dan heeft mijn leven zin gehad.) With much love to all of my fans in the music world. ( = Ik wens al mijn fans op de hele wereld veel liefde toe ) Nora

Ik sluit me daar graag bij aan. Als het schrijven over mijn passie voor jazz en jazzgerelateerde muziek maar één mens bereikt en tot het luisteren en genieten van jazz heeft aangezet, dan is mijn doel al bereikt. Ik wens jullie een swingend 2010.


Hans Koert (samensteller
: Keep Swinging blog )
keepswinging@live.nl

Deze eerste blog voor 2010 is er, uiteraard, één met een knipoog; meestal zijn de onderwerpen iets serieuzer van karakter. Als je wilt weten welke onderwerpen er zoal de revue gepasseerd zijn in de Keep swinging blog, de blog over jazz en jazz-verwante muziek uit de periode 1910 - 2010, kijk dan eens op de overzichtspagina. Hier vind je bijna 1200 onderwerpen gerangschikt. Als je niets wilt missen vraag dan om de nieuwsbrief.



Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions



Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home