Fats Waller: Een dag in de studio (1935)

Een opnamedag in Camden NJ. vijfenzeventig jaar geleden.
FATS WALLER: EEN DAG IN DE STUDIO ( 1935)
Hans Koert
Een paar dagen voordat Elvis Presley werd geboren in Tupelo, Mississippi (USA) ( 5 januari 1935), nu 75 jaar geleden, nam Fats Waller in Camden, New Jersey een aantal platen op voor Victor. Fats Waller, die een paar maanden eerder al een aantal soloplaten voor Victor had opgenomen, zou op 5 januari 1935 weer naar de studio komen met zijn Rhythm voor een serie orgelplaten.

Harry Dial, de drummer van the Rhythm, zou de muzikanten bij elkaar trommelen om op te nemen. De opnamen zouden plaatsvinden in de Trinity Baptist Church van Camden, die ingericht was als studio. In 1918 had Victor Talking Machine Company het gebouw gekocht, omdat ze verrast waren door de prachtige akoestiek en ze het gebouw wilden inrichten als opnamestudio, meest voor klassieke muziek. Fats Waller zou er het Esley pijporgel bespelen. Helaas was Bill



Bill Coleman herinnert zich, dat zijn bewondering voor Fats alleen maar groeide, toen hij ontdekte, dat hij alle nummers gewoon uit zijn hoofd speelde, hoewel het toch allemaal nummers waren die Victor had uitgezocht en die hij, voor hij de studio binnen kwam, niet kende. He had not seen any of them before they were given to him in the studio. (= Hij had er geen één voordien ingezien voordat hij de studio binnenkwam). Before each number was recorded, Fats would run it down on the piano and then we would go over it a couple of times to set the solos and get the idea out what riff Sedric and I were going to play in certain spots. ( = Voordat we
gingen opnemen, speelde Fats het nummer één keer door op de piano en daarna speelden we't een paar keer om afspraken te maken voor de solo's en om te kijken welke riffs Sedric en ik zouden spelen op welk moment. ), schrijft Bill Coleman. Then we'd rehearse once. With Fats, we fell into the groove from the start. ( = Dan speelden we nog één keer met Fats en dan liep het vanaf het begin als een trein). Tijdens de eerste helft van de opnamesessie, die om een uur of tien begon tot op de middag, namen ze zo'n zes nummers op, todat één van de rieten in het orgel problemen gaf. Ze moesten het opnemen staken, zodat het orgel eerst gerepareerd kon worden. Ondertussen kregen ze een uitgebreid maal, aangeboden door Victor. Rond een uur of één gingen ze verder en rondden de opnamen achter elkaar af. In totaal werden er zes verschillende nummers op de plaat gezet: I'm A Hundred Percent For you - Baby Brown - Night Wind - Because of One Upon a Time - I Believe In Miracles en You Fit Into The Picture. Van elk nummer bewaarde Victor twee of drie takes.


Na afloop van de opnamen gingen we terug naar New York met de trein. In Philadelphia kocht Fats weer een paar flessen whisky en toen ze in New York arriveerden waren die helemaal leeg. I wasn't drunk ........ ( = Ik was niet dronken), schrijft Bill Coleman later, maar het is misschien toeval dat Bill die avond een plaatsvervanger stuurde naar de club waar hij moest spelen met het orkest van Teddy Hill. Bill Coleman heeft, zo zegt hij zelf, nooit meergeprobeerd Fats bij te houden met drinken .......... !!
De opnamen die gemaakt werden in Camden op 5 januari 1935, vijfenzeventig jaar geleden dus, werden vooral veel gedraaid in de juke-boxen die in de uitgaansgelegenheden stonden.
Hans Koert
Met dank aan de fraaie bio-discografie: "Fats" in Fact samengesteld door Laurie Wright
Als je dit soort herinnering leuk vindt om te lezen uit de tijd dat Fats Waller met zijn markante persoonlijkheid de toon zette en je wilt niets missen van wat er nog meer in het vat zit. Vraag dan om de nieuwsbrief. Registreer.

Fats Waller ( tekening van Boy ten Hove 1938) ( uit: Boy ten Hove's Caricatures: Drawings of Jazz Musicians 1935-1940 van Ate Van Delden (2006)).

RetrospectOscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Labels: bill coleman, camden, fats waller, harry dial, trinity baptist church, victor recording company
1 Comments:
Gave foto's !
Jammer dat er geen van een studio tussen zit.
Post a Comment
<< Home