Monday, December 07, 2009

Jean Robert's sax: Een tastbare herinnering

Jean Robert's sax: Een tastbare herinnering ( Nederlands) Jean Robert's sax: a great souvenir (English)

De originele Selmer saxofoon weer terug bij familie
JEAN ROBERT'S SAX: EEN TASTBARE HERINNERING
Bas Robert - Hans Koert

Afgelopen zomer werd ik benaderd door de kleinkinderen van de Belgisch / Nederlandse tenorsaxofonist Jean Robert ( 1908-1981), die op zoek waren naar de verhalen, die bij de oude foto’s hoorden, die ze van hun grootvader gevonden hadden. Jean Robert speelde saxofoon vanaf de jaren dertig in Belgische jazzorkesten, zoals dat van Jean Omer en niemand minder dan Coleman Hawkins noemde hem de beste saxofonist van Europa. In de jaren zestig verhuisde hij naar Nederland en sloot zijn carriere af als arrangeur bij de Nederlandse omroeporkesten. Deze oude foto's leidden tot een drietal bijdragen, die het hele leven en de carriere van Jean Robert omvatten. Jean Robert: De start van zijn muzikale carriere
- Jean Robert: de Europese Hawkins en Jean Robert: De Belgische Boeuf sur le Toit .
Een paar weken geleden kreeg deze serie verhalen nog een bijzonder slot, dat ik julie niet wil onthouden. Bas Robert, één van de kleinkinderen van Jean, schreef me:

De Selmer tenorsaxofoon van Jean Robert. ( foto: Bas Robert)

Beste Hans, Het drieluik in jouw Keep Swinging blog over mijn grootvader Jean Robert heeft een staartje gekregen dat ik je niet wil onthouden. Naar aanleiding van je publicaties heb ik namelijk de originele tenorsaxofoon van Jean opgespoord waarop hij vanaf eind jaren 30 furore heeft gemaakt in de Europese jazzscene.

Jean Robert (1908-1981) met zijn instrument.

Jeans zoon Pierre - mijn vader dus - speelde eind jaren 70 en begin jaren 80 basgitaar in de band van Toni Macaroni. Die band is vandaag de dag nog steeds actief. Mijn vader is kort na Jeans dood in 1981 uit de band gestapt en gescheiden van mijn moeder, en sindsdien is mijn vader min of meer in rook opgegaan. Het originele instrument. ( foto: Bas Robert)

Ik was dankzij mijn moeder al een paar jaar op de hoogte van het feit dat mijn vader, Jean's saxofoon, na diens dood in 1981 had uitgeleend aan zijn bandgenoot Hans Luikinga, die destijds – en nog steeds - saxofoon speelt in de band van Toni Macaroni, maar tot nog toe had ik niets gedaan met die wetenschap. Jouw stukken hebben daar echter verandering in gebracht. Via hun website ben ik in contact gekomen met Hans Luikinga. Ik heb hem een mail gestuurd met de vraag of hij de saxofoon nog in zijn bezit had, en zo ja, of ik hem dan een keer mocht komen bekijken. Hans reageerde bijzonder sympathiek op mijn mail en liet me weten dat de saxofoon jarenlang ongebruikt in een opslagruimte van zijn band heeft gelegen, en dat hij de sax zo'n tien jaar geleden heeft laten reviseren door Ton Kooiman in De Meern.

Het instrument in de originele koffer. ( foto: Bas Robert)

Het bleek dat Hans al jarenlang een praktijk voor fysiotherapie heeft in Hilversum, op twee minuten lopen van het huis van mijn ouders (je verzint het niet) en daar heeft hij mij onlangs de saxofoon overhandigd. Het is een handgemaakte Selmer Tenorsax die Jean in 1939 persoonlijk heeft uitgezocht in de Selmerfabriek in Parijs. Door de revisie is hij speelklaar, en de originele koffer zit er ook nog bij. Behalve de foto's en de muziek waarvan ik je een kopie heb gestuurd, had ik geen enkele tastbare herinnering aan mijn grootvader, en nu heb ik het ultieme relikwie in mijn bezit gekregen - zijn saxofoon. Dat is mede het gevolg van de stukken over Jean Robert in jouw weblog, en daar ben ik je enorm dankbaar voor. Dat wilde ik je even laten weten. Met vriendelijke groet, en Keep Swinging!

Bas Robert
Bedankt Bas voor je brief en, uiteraard, gefeliciteerd met deze tastbare herinnering.
Hans Koert


Als je verhalen uit de jazzscene interessant vindt, zoals bovenstaande over het instrument van Jean Robert, dan zou het jammer zijn als je bijdragen zou missen. Word daarom vriend van deze Keep Swinging blog en ik hou je op de hoogte van nieuwe bijdragen of interessant jazz nieuws. Meld je aan .


Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions


Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home