Tuesday, September 18, 2007

Lenny Breau

( Naar de Nederlandse vertaling.)
This time a contribution about a CD Jo pointed me to, a reissue of an unissued session made by Lenny Breau in 1961. This so-called Hallmark Sessions was reissued on the CD Lenny Breau - The Hallmark Sessions. For me, Lenny Breau, was rather unknown, although I saw him playing in a fragment at the great Tal Farlow documentary Talmage Farlow where he chats with Tal Farlow.
Lenny Breau was born in Auburn, Maine, August 1941 and passed away August 1984, 43 years old. As a kid he learned to play the guitar and started in the Country-music style in Canada, as his parent were active as C&W singers. He was fascinated by the guitar jazz of Tal Farlow and other jazz guitar players like Barney Kessel and Johnny Smith. His first recording was on RCA thanks to Chet Atkins. The style of Lenny Breau is a surprise as he uses all kinds of elements from the country music; he uses the Flamenco guitar techniques into his finger picking style guitar and jazz elements from hardbop piano players like Bill Evans and McCoy Tyner.
Like so many jazz musicians from that period Lenny Breau became the victim of alcohol and drugs and was unable to play for some times. He died under suspect circumstances at a young age. These Hallmark Sessions was recorded in the Hallmark Studios in Toronta, Canada 24th of November 1961 and was his first jazz recording, aged twenty years old. As told, these recordings were unissued. It contains jazz standards, like I'll Remember April, but also Flamenco and Country style music. Some compositions are released here for the very first time. As an extra also stereo versions of the trio pieces have been added.
I found some fragments ( one from 1961 - the year he made these recordings and two with Tal Farlow) I love to share with you.

Here's a young Lenny Breau leading the rhythm section in a rendition of "Georgia On My Mind", from the Canadian show "A Touch of Jazz" recorded and aired originally in 1961



Tal Farlow and Lenny Breau chats about guitar and music, and then plays together



Lenny and Tal weave their magic at a small New Jersey club in an incomplete outtake from the documentary 'Talmage Farlow'


Time exposure for the 18th of September:
1937:
  • gee it must be love / my cabin of dreams = ted mays band

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

PLAYLIST
lee morgan/tom cat = bert joris quartet/magone = squeeze me-jazz and swing acccordion story/a lesson in bop = shelly manne & co/ (lp) = herb geller sextete/# 20 = those fabulous gennetts/volume 2 1922-1925 = jelly roll morton centennial/his complete victor recordings (2) = jeff lorber/kickin' it = charleston chasers/volume 2 - 1928-1930 = lee konitz/sax of a kind-quadromania (4) = harry reser six jumping jacks/volume 1

Nederlands ( To the English translation )

Deze keer een CD, waarop ik gewezen werd door Jo, een uitgave van een nooit eerder uitgebrachte opnamesessie van Lenny Breau uit 1961. Het zijn de zgn. Hallmark Sessions, die uitgebracht zijn onder de titel Lenny Breau - The Hallmark Sessions. Voor mij is Lenny Breau, een tamelijk onbekende gitarist, hoewel ik hem gezien heb samen met Tal Farlow in de schitterende documentaire Talmage Farlow, waarin hij praat en speelt met Farlow.

Lenny Breau werd geboren in Auburn, Maine (VS)) in augustus 1941 en stierf in augustus 1983 slechts 43 jaar oud. Als kind leerde hij gitaar spelen en begon zijn carriere in de country muziek in Canada, waar zijn ouders professioneel actief waren als Country & Western zangers. Hij raakte gefascineerd door de jazzgitaar van Tal Farlow en andere jazzgitaristen, zoals Barney Kessel en Johnny Smith. Zijn eerste opnamen waren op RCA, dankzij Chet Atkins. De stijl van spelen is bijzonder en ik raakte dan ook gefascineerd door zijn spel. Hij gebruikt allerlei elementen uit andere muziekstromingen, zoals natuurlijk de countrymuziek, de Flamenco en jazzelementen uit de hardbop, bedacht door pianisten als Bill Evans and McCoy Tyner. Zijn stijl van spelen is fingerpicking.
Zoals zoveel jazzmusici uit die tijd kon ook Lenny niet afblijven van allerlei snoepgoed en kon dan ook lange perioden niet spelen vanwege zijn alcohol en drugverslaving. Uiteindelijk is hij op vroege leeftijd onder verdachte omstandigheden overleden. Deze Hallmark Sessie was opgenomen in de Hallmark Studio's in Toronto, Canada op 24 november 1961 en was zijn eerste jazzopname, oud 20 jaar. Ze zijn al die tijd gelukkig bewaard gebleven. Het bevat de gebruikelijke standards zoals I'll Remember April, maar ook Flamenco's en Countrymuziek en enkele composities worden hier voor het eerst gespeeld. Als extra zijn er van de trio opnamen nog stereo-versies bijgevoegd.

Ik vond een aantal fragmenten ( waarvan één uit 1961, het jaar van de Hallmark opnamen ) die ik jullie niet wil onthouden. De andere twee stukken zijn samen met Tal Farlow.

Hier een jonge Lenny Breau ldie een ritmesectie leidt in een bewerking van Georgia On My Mind uit een Canadese show A Touch of Jazz (1961)

Tal Farlow en Lenny Breau babbelen over gitaren en spelen samen.

Lenny en Tal spelen samen in de New Jersey club (uit Talmage Farlow )



Tijdopname voor 18 september:
1937:
  • gee it must be love / my cabin of dreams = ted mays band

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl


SPEELLIJST
lee morgan/tom cat = bert joris quartet/magone = squeeze me-jazz and swing acccordion story/a lesson in bop = shelly manne & co/ (lp)herb geller sextete/# 20 = those fabulous gennetts/volume 2 1922-1925 = jelly roll morton centennial/his complete victor recordings (2) = jeff lorber/kickin' it = charleston chasers/volume 2 - 1928-1930 = lee konitz/sax of a kind-quadromania (4) = harry reser six jumping jacks/volume 1

Labels: , ,

1 Comments:

Blogger Jo said...

Thank you, Hans, for this contribution on a great guitar player. Great video features, thanks for sharing.
Jo

8:51 AM  

Post a Comment

<< Home