Bola Sete
Having some spare times, due to a touch of flew, I was able to play myself some DVDs I had bought once, but never found the time to enjoy it really. One of those items was the Idem IDVD1006 DVD with two Jazz Casual programs by Ralph Gleason.
The Jazz Casual programs were 30 minutes programs for TV with little jazz concerts, always completed with an interview by Ralph Gleason himself. In Europe we had the Jazz 625 programs ( in England) and in Holland the Djez Zien and Music All In programs, by Mr. Jazz himself, Pim Jacobs.
To be honest, I bought this DVD because of the Art Pepper program, that was released on the 9th of May, 1964 - I'd never heard about Bola Sete and Vince Guaraldi !!
Bola Sete was born in Rio de Janeiro as Djalma De Andrada in 1923. He played with local samba groups in Brazil and when he heard Barney Kessel playing he became interested in jazz. He performed in Brazil at several radio stations up to 1959 before he moved to the US. While playing in several hotels he was discovered by Dizzy Gillespie, who gave him an opportunity to play at Monterey Jazz Festival in 1962.
Notice, that around the early 1960 the bossa nova became very popular, due to the Jobim compostitions played by Joao Gilberto and Charlie Byrd & Stan Getz who recorded the top-selling tune Desafinado.
Bola Sete played bossa novas too and worked with Vince Guaraldi and his trio between 1963 and 1966. Later he led his own Brazilian group. This Jazz Casual program dates from the period he performed with the Vince Guaraldi trio.
The Bola Sete program was released on the 25th of September 1963.
Really, I was very surprised by this great guitar player, unknown to me. He plays the accoustic guitar and it sounds, also thanks to the great backup by Vince Guaraldi, modern and not dated.
His fingerstyle guitar technique was based on Andres Segovia, the legendary Spanish guitar master, who also inspired Oscar Aleman. Bola's style is related to Barney Kessel and Tal Farlow and he studied the music of George Van Eps. During the Jazz Casual program he plays Tango el Bongo, an Van Eps composition.
The quality of the analog ampex recording equipment of the 1960s is not very good, but it is worth to save these programs. It is funny and amusing to see how primitive these programs were made; - the camera, a huge, massive and heavy instrument, records the uninspiring studio and equipment to attempt some better shots of the musicians; - the interviewer who waits for a signal to start talking and musicians who smoke uninspired their cigarettes between the tunes; and when Ralph Gleason refers to the fact that the musicians wear short sleeves because that day a heat-wave is suffering the city, all musicians take their handkerchiefs and wipe their foreheads. Isn't that nice !!
I found two fragments from the program.
Sete Bola plays Gillespie's Tour De Force with Fred Marshall on bass and Jerry Granelli on drums
This is the start of Mambossa ( Mambo and Bossa Nova stick together) played by Bola Sete on guitar and the Vince Guaraldi trio. Enjoy it.
Keep swinging
Hans Koert
75: 1st February 1932: All Of Me-2161-1 Blue Lyres ( = Bert Ambrose)
Nederlands ( To the English translation )
Gedwongen inactief door een griepje heb ik wat tijd gevonden om een paar DVDs te spelen, die ik eigenlijk nog nooit goed bekeken had.
Eén van die DVDs is de Idem IDVD1006 DVD met twee Jazz Casual programma's van Ralph Gleason.
De Jazz Casual programma's waren TV uitzendingen van een half uur waarop een klein jazz concert gegeven werd, opgevuld met een interview van Ralph Gleason. In Europa hadden we in Engeland de Jazz 625 programma's en in Nederland Djez zien en Music All In van good-old Mr. Jazz Pim Jacobs.
Eerlijk gezegd ..... ik kocht de DVD's vanwege de uitzending met Art Pepper. Deze uitzending dateert van 9 mei 1964. Van de spelers in het tweede programma had ik nog nooit gehoord.
Bola Sete, geboren in 1923 in Rio de Janeiro als Djalma De Andrada, speelde in zijn jeugd in plaatselijke sambagroepen in Brazilie en raakte in de ban van de jazz nadat hij Barney Kessel gehoord had. Hij werkte een tijdje als gitarist bij allerlei radiostations en verhuisde in 1959 naar de Verenigde Staten. Hier werd hij ontdekt door Dizzy Gillespie, die hem de kans gaf op te treden tijdens het Monterey Festival in 1962.
Het is goed te weten dat rond die tijd de bossa nova in opkomst was en een hype dreigde te worden. Composities van Jobim werden op de plaat gezet door Joao Gilberto en Charlie Byrd en Stan Getz scoorden een hit met het nummer Desafinado.
Bola Sete speelde ook bossa nova´s en werkte van 1963 tot 1966 met het Vince Guaraldi trio; later leidde hij een eigen Braziliaanse groep. Het Jazz Casual programma op deze DVD dateert uit de periode dat hij optrad met Vince Guaraldi trio.
Het programma met Bola Sete werd opgenomen op 25 september 1963.
Ik was echt verrast door deze, voor mij onbekende, grote gitarist. Hij speelt de akoestische gitaar en het klinkt, mede dankzij de begeleiding van Vince Garaldi modern en niet gedateerd.
Zijn fingerstyle gitaartechniek dankt hij, naar eigen zeggen, aan de Spaanse gitaarmeester en legende Andres Segovia. Ook Oscar Aleman werd door Segovia geinspireerd. De stijl van Bola is ontstaan door veel te luisteren naar Barney Kessel en Tal Farlow en ook bestudeerde hij de gitaartechniek zoals die gespeeld werd door George Van Eps. Sete speelt zo'n Van Eps compositie, Tango el Bongo, tijdens deze Jazz Casual uitzending.
Ik vond twee fragmenten uit het programma met Bola Sete en het Vince Guaraldi trio.
Sete Bola speelt de Dizzy Gillespie compositie Tour De Force met Fred Marshall op bas en Jerry Granelli op drums. ( 25 september 1963)
Dit is een fragment van het nummer Mambossa ( een samentrekking van mambo en bossa Nova) gespeeld door Bola Sete op gitaar en het Vince Guaraldi trio. Geniet ervan.
Keep swinging
Hans Koert
keepswinging@live.nl
75: 1 februari 1932: All Of Me-2161-1 Blue Lyres ( = Bert Ambrose)
1 Comments:
Hoy Hans,
Thanks a lot for this entry on Bola Sete - a great, but mostly forgotten Brasilian guitarist, who was one of the first to develop a mixture of modern jazz and Brasilian tradition. Like Bonfá and Almeida he played finger-style nylonstringed guitar from the start (-as seen on the two great video-shorts with Vince Guaraldi), but he would later change to electric solidbody jazzguitar. It is said that he later would inspire Jimmy Hendrix to start playing the guitar. - His style of playing reminds me of a mix of Wes Montgomery, George Van Eps and Bonfá - a great player, indeed.
Jo
Post a Comment
<< Home