New Bottle Old Wine
In April - May 1958 Gil Evans made a memorable recording for Pacific, later released as New Bottle, Old Wine.
Thanks to Blue Note Records this long forgotten session is available again in her Connoisseur series as Gil Evans - The Complete Pacific Jazz Sessions
When I heard this session I realized what I had said in this blog about big band music - about the fact that the sound of a concert of big band music never can be recorded; this recording proofs to the contrary - it is possible. The music sounds fresh, open and has a transparency as in a live concert. A compliment on Blue Note.
This session contains eight tracks ( the Complete Pacific Jazz Sessions has 8 more tracks) composed or related to major figures in jazz like Louis Armstrong (Struttin' With Some Barbecue), Lester Young (Lester Leaps), Charlie Parker (Bird Feathers), Dizzy Gillespie ( Manteca), W.C. Handy ( St. Louis Blues), Jelly Roll Morton (King Porter Stomp) and Thelonious Monk ('Round Midnight).
The soloists to be heard during this session are Cannonball Adderley, Frank Rehak, Johnny Coles, Art Blakey and Paul Chambers.
I was surprised by the presence of the tuba, played by Bill Barber in four tracks of this record. It is amazing that this rather archaic instrument, associated with the Roaring Twenties, is used in this very modern sounding ( we are in 1958) music.
Mind that during the time of these recordings the other three famous recording session of Gil Evans and Miles Davis were made ( Miles Ahead - May 1957), Porgy & Bess (July 1958) and Sketches of Spain (Nov 1959). It is amazing that these recordings with Gil Evans and Cannonball Adderley didn't got the attention it should deserve.
A record to search for !!
Keep swinging
Hans Koert
You can contact me at keepswinging@live.nl
Nederlands ( To the English translation )
In april - mei 1958 maakte Gil Evans een serie opmerkelijke opnamen voor Pacific, later uitgebracht onder de titel New Bottle, Old Wine.
Dankzij Blue Note Records zijn deze wat vergeten opnamen opnieuw uitgebracht in de Connoisseur serie als Gil Evans - The Complete Pacific Jazz Sessions
Toen ik deze serie voor het eerst hoorde realiseerde ik me dat ik de afgelopen tijd niet zo vlijend had geschreven over het feit dat big band muziek, vastgelegd op plaat, de sfeer en het geluid niet juist kon overbrengen; deze opnamen bewijzen het tegendeel - het blijkt mogelijk. De muziek klinkt fris, open en heeft een transparantie, dat je alleen aantreft als je live naar de muziek luistert. Een compliment aan het adres Blue Note.
Deze sessie bevat acht titels ( De Complete Pacific Jazz Sessions heeft acht nummer meer) zijn gecomponeerd of hebben een verband met een aantal jazz artiesten van naam zoals Louis Armstrong (Struttin' With Some Barbecue), Lester Young (Lester Leaps), Charlie Parker (Bird Feathers), Dizzy Gillespie (Manteca), W.C. Handy (St. Louis Blues), Jelly Roll Morton (King Porter Stomp) en Thelonious Monk ('Round Midnight).
Op de CD zijn in solo's de volgende musici te beluisteren: Cannonball Adderley, Frank Rehak, Johnny Coles, Art Blakey en Paul Chambers.
Ik was verrast door het gebruik van de tuba in vier nummers, gespeeld door Bill Barber. Het geeft een kick om dit instrument, dat geassocieerd wordt met de jaren twintig in deze modern klinkende muziek ( we praten over 1958) te horen.
Als je in je achterhoofd houdt dat de drie beroemde sessies met Miles Davis en Gil Evans allemaal in deze zelfde periode zijn opgenomen ( Miles Ahead - May 1957), Porgy & Bess (July 1958) and Sketches of Spain (Nov 1959) dan is het verbazend dat er zo weinig aandacht is geweest voor deze opnamen van Cannonball Adderley en Gil Evans.
Een plaat waard om naar opzoek te gaan
Keep swinging
Hans Koert
Ik ben te bereiken op keepswinging@live.nl
0 Comments:
Post a Comment
<< Home