Wednesday, January 04, 2012

The making of ... de heruitgaven

Een betrouwbare discografie is een onmisbare bron bij heruitgaven
Hans Koert

The making of .... the reissues (English) The making of .... de heruitgaven (Nederlands)

Afgelopen zomer verscheen het laatste deel in een viertal dubbel-cd's met alle Hit of the weekopnamen, The Complete Hit of the Week Recordings op het Archeophone-label. Dit uitgebreide project was alleen mogelijk dankzij de verschijning van de Hit of the Week-Durium discografieën. Dankzij deze discografieën werden de kartonnen 78-toeren Hit of the Weeks volledig beschreven en stond niets een heruitgave meer in de weg. Deze blog, The making of ..... de heruitgaven is deel van een grotere serie blogs, die alle het proces beschrijven dat uiteindelijk leidde tot deze volledige heruitgave.
De enige (Nederlandstalige) promotieplaat voor de kartonen duriumplaat ( durium GE-9) (zomer 1932) (verzameling Hans Koert
Wat is er zo belangrijk aan een discografie? Waarom is zo'n discografie een voorwaarde om een heruitgave te plannen? Een discografie zou je een catalogus kunnen noemen, een lijst waarin alle platen die opgenomen zijn door een bepaalde artiest of een bepaald platenlabel, uitvoerig beschreven staan. Het bevat de namen van de musici, die meegewerkt hebben aan de opnamen, de opnamedata en de matrix- en takenummers. Die twee laatst genoemden zou je het kenteken van de opname kunnen noemen - een unieke naam, die bij een bepaalde opname hoort. Als er sprake van een heruitgave is, dan helpt zo'n nummer je de bron te achterhalen.
Net als een postzegelcatalogus, waarin alle verschenen postzegels van een bepaald land staan, geeft een discografie alle opgenomen nummers in volgorde van opname weer, informatie die je nopdig hebt als je The Complete ..... wilt maken. Je zou ook kunnen stellen dat als bepaalde platen niet beschreven zijn in een discografie, ze eigenlijk niet "bestaan" - een verzameling 78-toerenplaten zonder dat die beschreven is, is niet meer dan een stapel schellakschijven ..... Pas dankzij de
Hit of the Week-Durium Disografie kreeg mijn stapel kartonnen platen recht van bestaan.


Deel van de nummers, die op de (Nederlandse) heruitgave in de serie Toppers van Toen uitgebracht werd ((AHG 006) ( Verzameling Hans Koert)
Zo herinner ik me Harry Belle, een Nederlandse radiomaker, die jarenlang het AVRO-programma Toppers Van Toen produceerde n presenteerde, die me meldde dat, toen hij mijn discografie gekregen had, eindelijk die doos met kartonnen platen kon laten horen, die in het archief van de omroepen stond - Hij besloot zelfs om een selectie uit te brengen onder de titel Toppers van Toen, Hit of the week ( met de reclame slogan uit de jaren dertig: Hit-of-the-Week Hooren is Hit-of-the-Week Koopen als ondertitel. De cd bevatte zo'n 25-tal Hit of the weeks, waaronder de Nederlandstalige promotieplaat opgenomen in de zomer van 1932 getiteld When The Circus Comes To Town gespeeld door een anonieme (Britse) dansband. ( durium GE-10) ( zomer 1932).
Een Japanse heruitgave: Paper Hits volume 2 (Audio Park APCD-6007) ( Verzameling Hans Koert)
Het Japanese Audio Park label nam ook contact met me op en dankzij de Hit of the Week discografie brachten ze drie cd's uit met zgn. Paper Hits ( volume 1 up to 3 ) ( APCD-6003)(APCD-6007)(APCD-6015). Deze drie cd's waren goed gedocumenteerd en de originele 78-toerenplaten waren mooi gedigitaliseerd door geluidsrestorateur Hajime Terada. Het bijbehorende boekje was mooi verzorgd met foto's en de discografische informatie zal, ongetwijfeld, uitstekend zijn geweest, al moet je er wel de Japanse karkaters voor kennen. De bron was in ieder geval in orde.

Deel van de informatie in het bijbehorende boekje van Paper Hits volume 3 ( Audio Park APCD 6015) ( Verzameling Hans Koert)

Verschillende heruitgaven op lp ( zoals Broadway, Ristic en Sunbeam) dateren van voor de discografie, maar andere uitgaven zijn van recentere datum, maar lang niet altijd correct, zeker niet als men de disco niet gebruikt heeft als naslagwerk. Het lijken vaak snel in elkaar geflanste producties van kartonnen 78-toerenplaten zoals die toevallig in iemands verzameling terechtgekomen zijn. Bovendien is de geluidskwaliteit bij sommige slecht. Wat te denken van de Music Box Theatre uitgave, waarbij bij één nummer zelfs een needle drop, een beschadiging aan het oppervlak, de "naald" doet opspringen - toen ik daar iets van zei, kreeg ik als antwoord dat de mensen die deze platen kopen graag willen horen hoe die platen nu, na 80 jaar, nog klinken - Nou volgens mij niet ......... ze willen horen hoe die muziek in de jaren dertig klonk - helder en punt gaaf.

Deze bijdrage is ook in het Engels gepubliceerd in de Hit of the week blog als The making of ... the reissues.
Hans Koert
Hit of the Week-Durium discography
keepswinging@live.nl
hitoftheweek@live.nl


Wie ooit wel eens een goedkope heruitgave heeft gekocht, zo één van 10 voor tien euro, en belangstelt in wat er op de cd's te horen is, komt er bekaaid vanaf. De gegevens van de schijnbaar willekeurig op de geluidsdrager terecht gekomen nummers kloppen vaak niet. Het lijken vaak snel in elkaar geflanste producties te zijn. Bij een goede heruitgave hoort betrouwbare informatie, gegevens die geverifieerd zijn en daarom is een discografie, zelfs in het download tijdperk vol bites en bytes (al zijn daar een heleboel mitsen en maren bij te bedenken) onontbeerlijk. Keep (it) Swinging volgt het proces van de heruitgave van The Complete Hit of the Week recordings in maandelijkse blogs. Als je niets wilt missen volg haar dan via Twitter ( # Keepitswinging) of vraag de gratis nieuwsbrief: keepswinging@live.nl

Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep (it) Swinging Alle 1500 Keep Swinging Contributions Ruilpagina

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home