Thursday, October 13, 2011

The Storyville Jassband - On Tour

Repertoire TRAD JAZZ tour Engeland vastgelegd op tijdloos album
What a band - entertainment personified (Diane Pratt)
Hans Koert

De Storyville Jassband is één van die succesvolle dixieland ensembles, die al meer dan 50 jaar met veel plezier de muziek uit New Orleans laten klinken, in de stijl van de Engelse Trad. Jazz bands uit de jaren vijftig en zestig. Eind jaren vijftig behoorde deze traditionele Jazzstijl tot de muziek die je overal hoorde, en menig middelbare schoolfeest werd opgeluisterd door een dixieland band, ook al liet de Rock and Roll zich als een geduchte concurrent gelden. Vooral de muziek, zoals die gespeeld werd door bands als die van Chris Barber, Kenny Ball en Acker Bilk was razend populair. Het eerste album van The Storyvile Jassband heette, toepasselijk, Dixielandfeesten en werd opgenomen in juli 1968 en er zouden er nog meer dan tien volgen. Onlangs brachten ze een nieuwe cd uit op het Timeless label, getiteld On Tour. In juni van dit jaar reisden de muzikanten af naar Engeland, waren ze een serie succesvolle concerten gaven in Harwich, Farnborough, Colchester, Clacton on Sea en Beaconsfield. Eenmaal terug in ons land doken ze de studio in en namen de muziek, die ze speelden tijdens deze tour, op - Het resultaat werd op 2 oktober jl. gepresenteerd in Café De Betuwe in Arnhem .
Recente foto van The Storyville Jassband in de stadhuishal van Arnhem ( foto: Storyville Jassband)
What a band - entertainment personified! (= Wat een band- één en al amusement). I shall need to find some new metaphors for the newsletter to describe this superb band. (= Ik moet op zoek naar een aantal nieuwe metaforen voor de nieuwsbrief om deze geweldige band te beschrijven). They had the audience eating out of their hands. (= Het publiek at uit hun hand .....)
( Diane Pratt in de Farnborough Jazz Club newsletter)
Hoes van The Storyville Jassband - "On Tour" ( Timeless CD TTD 666)
De cd bevat een zeventiental nummers, waarvan de meeste bekende standards zijn uit het dixielandrepertoire. De plaat wordt geopend met de compositie van Sidney Bechet Dans Les Rues d' Antibes, dat hij in januari 1952 met het orkest van Claude Luter in Parijs opnam. Als je de versie van de Storyville Jassband naast die van Sidney Bechet legt, dan ontdek je al snel dat ze zich niet laten verleiden tot het kopiëren van de originele arrangementen. Sidney Bechet is ook vertegenwoordigd met zijn bekende Petite Fleur, dat in 1959 een million seller werd in de versie van Chris Barber. Fats Waller wordt geëerd met zijn compositie Wild Cat Blues, waar ik goede herinneringen aan heb, aangezien het één van de eerste nummers was, die mijn broer en ik eindeloos op de piano en de gitaar speelden. Ook het novelty nummer It Ain't no Sin To Take Off Your Skin, wordt Waller in de schoenen geschoven, hoewel dat volgens mij geschreven werd door Walter Donaldson in 1929 (al is het natuurlijk best mogelijk dat het één van die Waller composities is, die hij voor een bottle gin of fles bourbon verkocht heeft ...) Jelle Posthumus verzorgt hier de zang .. and dances around in his bones. The Storyville Jassband: v.l.n.r.: Ruud Nieuwenhuijzen - Henk van de Ven - Peter Dobbe - Berry Schuuring - Hein van Rooijen en Jelle Posthumus) (foto: Storyville Jassband)

De echte dixielandliefhebber zal verder heel wat bekende nummers tegenkomen zoals de Savoy Blues, de Burgundy Street Blues, The Man I Love, met een mooi intro door trombonist Peter Dobbe, de Tin Roof Blues, Let Me Call You Sweetheart, April Showers en, met een knipoog naar hun gastheren in Engeland, the White Cliffs of Dover, dat al begin jaren veertig door Jimmy Dorsey op de plaat gezet werd en op het repertoire stond van bands als die van Papa Bue, Acker Bilk, Louis Prima of Sammy Rimington (om er een paar te noemen). Zelf was ik het meest gecharmeerd van de wat minder bekende nummers als When I Leave This World Behind, een klassieker uit 1915, geschreven door Irving Berlin en op de plaat gezet door o.a. de Uptown Lowdown Jazz Band, één van mijn favoriete oude stijlbands. Dat de dixielandmuziek, de muziek zoals die ontstaan is uit de muziek, die rond 1900 in New Orleans geboren is, nog steeds populair is, blijkt uit festivals als het Zeeuwse Jazz By The Sea, waar de Storyville Jassband dit jaar in Domburg optrad, maar ook uit bijenkomsten als de Doctor Jazzdag in Wageningen ( oktober en april). De Cd The Storyville Jassband zal dan ook voor heel veel liefhebbers van traditionele jazz een welkome aanvulling voor hun platenkast zijn. De plaat is te koop bij Timeless en wie de Doctor Jazzdag in Wageningen bezoekt kan hem zo bij Timeless meenemen.
Hans Koert
keepswinging@live.nl

Wie de nieuwe cd van The Storyville Jassband opzet en de leeftijd er voor heeft, zal ongetwijfeld terugdenken naar de schooldansavondjes, zoals die in de jaren vijftig en zestig georganiseerd werden, waarbij een dixielandbandje de catalysator mocht zijn tussen ontluikende kalverliefdes. Toch zijn de 17 Dixieland standards op de nieuwe plaat The Storyville Jassband "On Tour", geen krakende vergeelde klanken vanaf een beduimelde vinylplaat, maar pas afgelopen zomer perfect opgenomen in de Farmsoundstudio in Heelsum, na hun succesvolle Trad. Jazz Tour langs Engelse jazzclubs. Wie van de muziek houdt, zoals die gespeeld werd / wordt door grote namen als Chris Barber, Acker Bilk of Kenny Ball zal deze nieuwe cd graag aan zijn verzameling toevoegen. Keep Swinging houdt u op de hoogte van jazz en jazz-gerelateerde muziek uit de jaren 1911 tot 2011 en als je daarvan niets wilt missen, volg haar dan via Twitter (# twitter) of vraag de gratis nieuwsbrief ( keepswinging@live.nl)

Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home