Sunday, July 15, 2007

Jackie McLean

( Naar de Nederlandse vertaling.)
I played myself the Prestige twofer LP Contour by Jackie McLean. This great 2LP contains the albums Lights Out and 4, 5 and 6. Both albums where originally recorded in 1956 and remastered by Dave Turner in 1977 for Fantasy Records.
Jackie McLean was born in New York City in May 1931 and died last year March 2006. He started his career on the alto saxophone in the Miles Davis band in the early 1950s. He studied music at A & T College for a year. During the 1950s he played in the bands of Paul Bley, Charles Mingus and Art Blakey. During this period he recorded for Prestige and the two records mentioned above are from this period, before he switched to Blue Note records. His saxophone playing was influenced by Charlie Parker of course (who died a few months before these recordings where made) and Dexter Gordon, whose records he had heard in his stepfather's record store. The release Lights Out was his second as a leader, featuring Donald Byrd on trumpet, Elmo Hope at the piano and Doug Watkins and Art Taylor in the rhythm section. I personally like the tunes Up and A Foggy Day. The album 4, 5 and 6 ( which should be read as Quartet, Quintet and Sextet ) is a good example of his superior saxophone playing. His accompanists are Mal Waldron on piano and Donald Byrd and Hank Mobley on some of the tracks. The rhythm section is the same as in his previous album. It is one of those standards in bebop music that should be in every collection. A great recording !!

Of course, Jackie McLean's career didn't end after these 1956 recording sessions; he switched late 1950s to Blue Note records and developed to one of the major alto saxophone players in the post Parker period. I heard him playing at the Northsea Jazz Festival three years ago and I refered to a small anecdote about this concert in a previous contribution I made when he passed away last year.
I found a film fragment featuring Reddie Redd at the piano and a young Jackie McLean on saxophone. Enjoy it !!
The Connection (1961) featuring Freddie Redd at the piano, Jackie McLean on the alto saxophone, Michael Mattos bass and Larry Ritchie drums. The tune is called Marmaduke. The Connection was a long-running stage play (1959-1961), which was also performed in Europe. This is part of a filmed impression.

Today I will visit the Northsea Jazz Festival in Rotterdam and I hope to visit some great concerts featuring Martial Solal and Lee Konitz, Bud Shank and Bill Mays. I'm very anxious to hear Hamilton De Holanda, the upcoming Brazilian bandolim player who will perform with his Quintet and as a special guest with the Richard Galliano Tangaria Quintet. For me the discovery of the year !!


Time exposures 15th of July:
1927
  • miss annabell lee / when erastus plays his old kazoo = california ramblers
  • i'm the medicine man for the blues = nat shilkret victor o

1957

  • geophysical ear / line backer / play! boy / saturnian sleigh ride = shorty rogers giants

1977

  • li'l darlin' = count basie big band
  • angel eyes = eddie lockjaw davis quartet
  • people / you look good to me = oscar peterson trio
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl



PLAYLIST
legendary years/vol1-harry arnold-quincy jones-coleman hawkins-lucky thompson = hollywood & broadway parade/ (2lp) = mambo crazy/ = oscar aleman/brasilian inspiration = paquito d'rivera/tico tico = django reinhardt/solos, duets, trios and quartets - cd 1 = hamilton de holanda/brasilianos = dave holland quartet/extensions

Nederlands ( To the English translation )

Ik heb de dubbel LP Contour weer eens opgezet met daarop twee heruitgaven van platen, die Jackie McLean in de jaren vijftig onder eigen naam maakte. De dubbel LP bevat Lights Out en 4, 5 and 6. Beide platen werden origineel opgenomen in 1956 en uitgebracht door Prestige. De muziek van beide platen werd in 1977 remastered door Dave Turner voor Fantasy Records.
Jackie McLean werd geboren in New York City in mei 1931 en overleed vorig jaar maart ( 31 maart 2006). Hij begon zijn carriere als altsaxofonist bij Miles Davis begin jaren vijftig. Hij studeerde muziek aan het A & T College. Tijdens de jaren vijftig trad hij op in bands als die van Paul Bley, Charles Mingus en Art Blakey. Tijdens deze periode maakte hij platen met zijn eigen groepen voor Prestige en de twee platen hierboven genoemd horen hierbij. Zijn saxofoonspel werd beinvloed door Charlie Parker, die een paar maanden voor de opnamen overleed en Dexter Gordon, wiens muziek hij had leren kennen in de platenzaak van zijn stiefvader. Lights Out was zijn tweede plaat als leider met Donald Byrd op trompet, Elmo Hope achter de piano en Doug Watkins en Art Taylor in de ritmesectie. Zelf vind ik het nummer Up en A Foggy Day de beste nummers. Het andere album 4, 5 and 6 ( je moet dit lezen als Quartet, Quintet and Sextet ) bevat een aantal goede voorbeelden van zijn excellente saxofoonspel. Hij wordt hier begeleid door Mal Waldron op de piano en Donald Byrd en Hank Mobley op een aantal nummers. De ritmesectie in onveranderd gebleven. Deze plaat is één van de mijlpalen in de bebop geworden - een plaat die in elke verzameling hoort te zijn.
De carriere van Jackie McLean was na deze twee platen natuurlijk niet afgelopen. Eind jaren vijftig stapte hij over naar Blue Note en ontwikkelde zich tot één van de invloedrijkste altsaxofonisten uit de periode na Parker. Ik hoorde hem spelen drie jaar geleden tijdens het Northsea Jazz Festival in Den Haag en ik heb over een grappig voorval tijdens dit concert geschreven in een eerdere bijdrage na zijn overlijden vorig jaar.
Ik vond een filmfragment, dat blijkbaar een deel is van een speelfilm, waarin we Freddie Redd op piano kunnen zien en een nog jonge Jackie McLean op sax. Een zeldzaam filmpje !!
The Connection (1961) met Freddie Redd achter de piano, Jackie McLean op alt, Michael Mattos bas en Larry Ritchie slagwerk. Het nummer dat gespeeld wordt is Marmaduke. The Connection was een langlopende serie "concerten" op het toneel (1959-1961), die ook in Europa opgevoerd zijn. Dit is een deel van een gefilmde impressie.

Vandaag kun je me vinden op het Northsea Jazz Festival in Rotterdam, waar deze keer weer een heleboel grote artiesten optreden. Ik hoop wat mee te maken van de concerten met Martial Solal en Lee Konitz, Bud Shank en Bill Mays. Waar ik het meest van verwacht is de Braziliaanse bandolimspeler Hamilton De Holanda, die zal optreden met zijn quintet en als speciale gast bij het Richard Galliano Tangaria Quintet. Voor mij is Hamilton de Holanda de ontdekking van het jaar !!

Tijdopnames van 15 juli:
1927
  • miss annabell lee / when erastus plays his old kazoo = california ramblers
  • i'm the medicine man for the blues = nat shilkret victor o

1957

  • geophysical ear / line backer / play! boy / saturnian sleigh ride = shorty rogers giants

1977

  • li'l darlin' = count basie big band
  • angel eyes = eddie lockjaw davis quartet
  • people / you look good to me = oscar peterson trio
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl



SPEELLIJST
legendary years/vol1-harry arnold-quincy jones-coleman hawkins-lucky thompson = hollywood & broadway parade/ (2lp) = mambo crazy/ = oscar aleman/brasilian inspiration = paquito d'rivera/tico tico = django reinhardt/solos, duets, trios and quartets - cd 1 = hamilton de holanda/brasilianos = dave holland quartet/extensions


Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home