Saturday, July 14, 2007

Noites Cariocas

( Naar de Nederlandse vertaling.)
A few weeks ago I got a message from Fernando Gelbard, who is, except a great admirer of the music of Oscar Aleman, also a choro fan. He shared with me three versions of the great tune Noites Cariocas, composed by Jacob do Bandolim.
Noites Cariocas, which means Cariocan Nights, was composed by Jacob do Bandolim in 1957. It became a standard in choro music and it is nowadays on the repertoire of every choro band. The tune is also strongly related to Jacob do Bandolim, like Tico-Tico No Fuba which belongs to Zequinha de Abreu and Carinhoso to Pixinguinha. Remember that playing choro music is a social event. A rodas de choro is a meeting of musicians, who want to play together, and sit in a circle, so they can see each other and make eye contact if necessary. When the musicians want to play, one of the solo instruments starts playing ( the clarinet or bandolim) and the other instruments fill in. If you have an instrument and you like to join the roda de choro, do so - that are some unwritten rules.

It will be clear that in these spontanious improvisations, well known tunes, like Noites Cariocas are used - tunes every participant, skilled or starter, can use as a steppingstone for their musical interactions. In fact this kind of improvisations have the same roots as jazz music and that's what I like in choro music.
Fernando pointed me to three fragments - I will share two of them. You'll see Yamandu Costa and Armandinho in duet and Armandinho and Raphael Rabello playing Noites Cariocas. The third fragment I found and is played by a young guitar player and simply named himself, unpretentious, Eu, which means Me or I His name could be Ederson Moares, as he posted the fragment.
Enjoy it.

Armandinho and Raphael Rabello playing "Noites Cariocas" by Jacob do Bandolim (Jacob Pick Bittencourt) (1918-1969)



Eu (Ederson Moares)




Time exposures for 14th of July :

1937

  • i can't believe that you're in love with me = valaida

1957

  • chamber mates = paul chambers quartet

1967

  • cotton tail / johnny come lately = ben webster quartet

1977

  • bookie blues / i got it bad and that ain't good / jumpin' at the woodside / kidney stew / she's funny that way / these foolish things / trio blues = count basie jam
  • ah nice o pays des merveilles / ethel's oldest boy / slam mule / three blind mice / what is this thing called love = slam stewart - major holley
  • bye bye blues = oscar peterson sextet
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl
This contribution is also posted at the Choro web log.


PLAYLIST
wynton marsalis/think of one = grant green/street of dreams = hit of the week/music box theatre vol 3 = coleman hawkins-johnny hodges/the vogue recordings = uncle dave's/ hit of the week records (lp) = durium-odds and ads = modern jazz quartet/forever = thelonious monk/straight no chaser = red nichols-miff mole/1925-1927 = jazztime usa/the best of bob thiele's classic jam sessions of the 1950s (2lp) = jackie mclean/4 5 and 6 (lp)

Nederlands ( To the English translation )
Een paar weken geleden kreeg ik een berichtje van Fernando Gelbard, die, behalve een groot liefhebber van de muziek van Oscar Aleman, zichzelf ook omschrijft als een fan van choromuziek. Hij stuurde me drie filmfragmenten van het nummer Noites Cariocas, geschreven door de Braziliaanse componist en bandolimspeler Jacob do Bandolim.
Noites Cariocas werd in 1957 door Jacob do Bandolim geschreven en het werd één van de bekendste choronummers. Het nummer is terug te vinden in het repertoire van elke choro band. Het nummer hoort bij Jacob do Bandolim zoals Tico-Tico No Fuba hoort bij Zequinha de Abreu en Carinhoso bij Pixinguinha. Bedenk dat het spelen van choro een sociaal gebeuren is. Tijdens een zogenaamde rodas de choro komen muzikanten bij elkaar en maken samen muziek. Ze zitten dan in een kring zodat ze elkaar goed kunnen zien en oogcontact kunnen maken. Eén van de soloinstrumenten, zoals de klarinet of de bandolim, begint en de andere instrumenten vullen dan hun deel in. Als je een instrument hebt en je vindt een plaatsje in de kring, dan speel je gewoon mee. Dat zijn enkele van de ongeschreven afspraken die gelden bij een rodas de choro.

Het moge duidelijk zijn dat bekende nummers als Noites Cariocas vaak als kapstok gebruikt worden, omdat iedereen ze kent. De manier van muziek maken en improviseren lijkt erg op die in de jazz en heeft in feite dezelfde wortels. Daarom mag ik graag naar deze muziek luisteren.
Fernando stuurde me drie fragmenten met het nummer Noites Cariocas in de hoofdrol, van waar ik er twee uitzocht. Yamandu Costa en Armandinho spelen in duet in het eerste fragment. In het tweede zien we Armandinho en Raphael Rabello. Het derde fragment wordt gespeeld door iemand die zich, heel bescheiden, Eu noemt, wat Ik betekent in het Portugees. Zijn naam is ( waarschijnlijk) Ederson Moares.




Tijdopnames voor 14 juli :
1937:
  • i can't believe that you're in love with me = valaida

1957

  • chamber mates = paul chambers quartet

1967

  • cotton tail / johnny come lately = ben webster quartet

1977

  • bookie blues / i got it bad and that ain't good / jumpin' at the woodside / kidney stew / she's funny that way / these foolish things / trio blues = count basie jam
  • ah nice o pays des merveilles / ethel's oldest boy / slam mule / three blind mice / what is this thing called love = slam stewart - major holley
  • bye bye blues = oscar peterson sextet
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

Deze bijdrage is in het Engels ook geplaatst op de Choro weblog.


SPEELLIJST
wynton marsalis/think of one = grant green/street of dreams = hit of the week/music box theatre vol 3 = coleman hawkins-johnny hodges/the vogue recordings = uncle dave's/ hit of the week records (lp) = durium-odds and ads = modern jazz quartet/forever = thelonious monk/straight no chaser = red nichols-miff mole/1925-1927 = jazztime usa/the best of bob thiele's classic jam sessions of the 1950s (2lp) = jackie mclean/4 5 and 6 (lp)

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Labels: ,

2 Comments:

Blogger Jo said...

Thank you, Hans, for this great contribution. Also thank you to Fernando Gelbard for sharing the great video fragments inserted. The tune 'Noites Carioca' definitely is a 'standard' in choro, a great example of the influence of Jacob do Bandolim among choroes.

Jo

10:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Dear Hans,

Isn't choro beautiful? Although I am a bebop musician, I have a big heart for the Hot Club de France, which in my opinion is a "brother" of Oscar Aleman's music. I also have a big heart for Brazilian music, from bossa nova to choro. I'll look for more examples which I will gladly share with you!. Your blog looks wonderful,

Best regards,

Fernando

9:58 AM  

Post a Comment

<< Home