Rony Verbiest speelt de Colometa Suite in Porgy en Bess
RONY VERBIEST speelt de COLOMETA SUITE in PORGY en BESS.
Een eerbetoon aan het boek La Plaça del Diamant en de Spaanse muziek.
Hans Koert
Rony Verbiest speelt de Colometa Suite in Porgy en Bess (Nederlands) Rony Verbiest plays the Suite Colometa in Porgy en Bess (English)
Rony Verbiest - is er een betere manier om een onstuimige grijze zondagmiddag door te brengen? ............. Op 6 februari 2011 speelde Rony Verbiest met zijn New Trio in Porgy en Bess in Terneuzen voor een goed gevulde zaal. Niet zo bijzonder, dat Rony hier vanavond optreedt, bagatelliseerde gastheer Hans Zuiderbaan Rony's aanwezigheid, hij is hier immers al jaren kind aan huis. Rony groeide op in Zelzate, een dorp zo'n twintig kilometer zuidelijker, net over de "Belgse" grens, waar hij accordeon leerde spelen in het café van zijn vader; een kroeg, die, niet toevallig, De Accordeonist heette. Later hing Rony het instrument (tijdelijk) aan de wilgen en ging saxofoon en slagwerk studeren aan de Conservatoria van Gent en Brussel. Hij speelde al tientallen keren in Porgy en Bess ( vaak op zijn accordeon), maar komt er ook wel eens zomaar een bolleke drinken.
Rony Verbiest ( foto: Hans Koert)
Rony verrast meestal ........ Hij speelt net zo gemakkelijk baritonsax als accordeon. Een jaar geleden liet hij in Porgy en Bess horen met het Hopper Trio ook de chromatische mondharmonica te beheersen, als een nieuwe Toots Thielemans ....... Deze keer had hij de bandoneon meegebracht, met Hans van Oost op gitaar en Mario Vermandel op bas.
Rony Verbiest ( foto: Hans Koert)
The New Trio: Het woordje new, refereert aan één van zijn eerste trio's uit 1988, eveneens bestaande uit gitaar, bandoneon en bas, waarin Hendrik Braeckman op gitaar en Mario Vermandel op bas te horen waren, wat uiteindelijk resulteerde in het album Ah Bah Joât, "Maar natuurlijk" voor de noordelingen. Laatstgenoemde, Mario Vermandel, was ook in dit concert van de partij.
Hans van Oost ( foto: Hans Koert)
Het "new trio" speelde de Colometa Suite, dat oorspronkelijk bestond uit een aantal muzikale intermezzo's, die Rony speelde tijdens een monoloog van Antje De Boeck.
In juli 2008 trad Antje op tijdens een Catalaanse avond met een monoloog rond het boek La Plaça del Diamant uit 1962 van de Spaanse schrijfster Mercè Redoreda i Gurgui. Deze roman verscheen in een Engelse vertaling als The Time of the Doves en in het Nederlands als Colometa. In 2008 was het precies honderd jaar geleden dat Mercè Rodoreda i Gurgui geboren werd. Antje noemde haar monoloog Colometa, naar de "Nederlandse" titel van het boek, overigens ook de meest favoriete titel die Rodoreta in gedachten had, maar het boek verscheen uiteindelijk in Spanje als La Plaça del Diamant. Rony Verbiest, haar partner, speelde tussen de verschillende delen van Antje's verhaal op de bandoneon instrumentale intermezzo's, die hij voor het optreden van Porgy en Bess aaneengesmeed had tot een avondvullend concert: De Colometa Suite.
Een eerbetoon aan het boek La Plaça del Diamant en de Spaanse muziek.
Hans Koert
Rony Verbiest speelt de Colometa Suite in Porgy en Bess (Nederlands) Rony Verbiest plays the Suite Colometa in Porgy en Bess (English)
Rony Verbiest - is er een betere manier om een onstuimige grijze zondagmiddag door te brengen? ............. Op 6 februari 2011 speelde Rony Verbiest met zijn New Trio in Porgy en Bess in Terneuzen voor een goed gevulde zaal. Niet zo bijzonder, dat Rony hier vanavond optreedt, bagatelliseerde gastheer Hans Zuiderbaan Rony's aanwezigheid, hij is hier immers al jaren kind aan huis. Rony groeide op in Zelzate, een dorp zo'n twintig kilometer zuidelijker, net over de "Belgse" grens, waar hij accordeon leerde spelen in het café van zijn vader; een kroeg, die, niet toevallig, De Accordeonist heette. Later hing Rony het instrument (tijdelijk) aan de wilgen en ging saxofoon en slagwerk studeren aan de Conservatoria van Gent en Brussel. Hij speelde al tientallen keren in Porgy en Bess ( vaak op zijn accordeon), maar komt er ook wel eens zomaar een bolleke drinken.
Rony Verbiest ( foto: Hans Koert)
Rony verrast meestal ........ Hij speelt net zo gemakkelijk baritonsax als accordeon. Een jaar geleden liet hij in Porgy en Bess horen met het Hopper Trio ook de chromatische mondharmonica te beheersen, als een nieuwe Toots Thielemans ....... Deze keer had hij de bandoneon meegebracht, met Hans van Oost op gitaar en Mario Vermandel op bas.
Rony Verbiest ( foto: Hans Koert)
The New Trio: Het woordje new, refereert aan één van zijn eerste trio's uit 1988, eveneens bestaande uit gitaar, bandoneon en bas, waarin Hendrik Braeckman op gitaar en Mario Vermandel op bas te horen waren, wat uiteindelijk resulteerde in het album Ah Bah Joât, "Maar natuurlijk" voor de noordelingen. Laatstgenoemde, Mario Vermandel, was ook in dit concert van de partij.
Hans van Oost ( foto: Hans Koert)
Het "new trio" speelde de Colometa Suite, dat oorspronkelijk bestond uit een aantal muzikale intermezzo's, die Rony speelde tijdens een monoloog van Antje De Boeck.
In juli 2008 trad Antje op tijdens een Catalaanse avond met een monoloog rond het boek La Plaça del Diamant uit 1962 van de Spaanse schrijfster Mercè Redoreda i Gurgui. Deze roman verscheen in een Engelse vertaling als The Time of the Doves en in het Nederlands als Colometa. In 2008 was het precies honderd jaar geleden dat Mercè Rodoreda i Gurgui geboren werd. Antje noemde haar monoloog Colometa, naar de "Nederlandse" titel van het boek, overigens ook de meest favoriete titel die Rodoreta in gedachten had, maar het boek verscheen uiteindelijk in Spanje als La Plaça del Diamant. Rony Verbiest, haar partner, speelde tussen de verschillende delen van Antje's verhaal op de bandoneon instrumentale intermezzo's, die hij voor het optreden van Porgy en Bess aaneengesmeed had tot een avondvullend concert: De Colometa Suite.
Rony Verbiest ( foto: Hans Koert)
Het trio speelde de suite in één lange set - een pauze zou de opbouw van het stuk te veel doorbreken. De lyrische klanken van de bandoneon, samen met de gitaar en de bas, verrasten en het publiek luisterde dan ook ademloos. Het verhaal gaat over een meisje, Natàlia, die verliefd wordt op Quimet tijdens een feest op de Plaça del Diamant in Barcelona, legde Rony uit: Liefde op het eerste gezicht. De jongeman stelt voor haar voortaan Colometa te noemen. En na een grijns van oor tot oor vervolgt hij:
Antje zou me's moeten horen. Ze zou zich er kapot om lachen! Laten we't verhaal maar laten klinken. De Colometa is een suite met daarin verschillende Spaanse ritmen, zoals de paso doble, de Spaanse dans die in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw mateloos populair was in Spanje, en de Bolero, een dans in driekwartsmaat. Het nummer Signora Nathalia is een wals, die Rony schreef voor zijn vriend en collega Toots Thielemans, die hij zo bewondert. Ik heb het gewoon Toots genoemd.
Het trio speelde de suite in één lange set - een pauze zou de opbouw van het stuk te veel doorbreken. De lyrische klanken van de bandoneon, samen met de gitaar en de bas, verrasten en het publiek luisterde dan ook ademloos. Het verhaal gaat over een meisje, Natàlia, die verliefd wordt op Quimet tijdens een feest op de Plaça del Diamant in Barcelona, legde Rony uit: Liefde op het eerste gezicht. De jongeman stelt voor haar voortaan Colometa te noemen. En na een grijns van oor tot oor vervolgt hij:
Antje zou me's moeten horen. Ze zou zich er kapot om lachen! Laten we't verhaal maar laten klinken. De Colometa is een suite met daarin verschillende Spaanse ritmen, zoals de paso doble, de Spaanse dans die in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw mateloos populair was in Spanje, en de Bolero, een dans in driekwartsmaat. Het nummer Signora Nathalia is een wals, die Rony schreef voor zijn vriend en collega Toots Thielemans, die hij zo bewondert. Ik heb het gewoon Toots genoemd.
Hans van Oost ( foto: Hans Koert)
Ook de tango was onderdeel van de suite. De bandoneon, de tango en Argentinië horen nu eenmaal bij elkaar. Ik speel vaak met een hele goeie vriend, een gitarist, een Argentijn, en hij zegt dat mijn tango's net die Argentijnse touch missen. Rony was hierover een beetje verontwaardigd. Wel, ik was een beetje in mijn gat gebeten, vertelde hij verder in sappig Antwerps dialect, dus heb ik gewoon een Europese tango gemaakt ....... Een Antwerpse tango en ik heb het gewoon, in het Engels, Antwerp Tango genoemd.
Het Rony Verbiest New Trio duikt begin maart de studio in om deze suite vast te leggen op cd - een album dat ik ooit nog eens hier hoop te mogen bespreken.
Hans Koert
Ook de tango was onderdeel van de suite. De bandoneon, de tango en Argentinië horen nu eenmaal bij elkaar. Ik speel vaak met een hele goeie vriend, een gitarist, een Argentijn, en hij zegt dat mijn tango's net die Argentijnse touch missen. Rony was hierover een beetje verontwaardigd. Wel, ik was een beetje in mijn gat gebeten, vertelde hij verder in sappig Antwerps dialect, dus heb ik gewoon een Europese tango gemaakt ....... Een Antwerpse tango en ik heb het gewoon, in het Engels, Antwerp Tango genoemd.
Mario Vermandel ( foto: Hans Koert)
Het publiek kreeg wat het wilde - prachtige lyrische jazz of is het wereldmuziek of, ........ ach het maakte hen niets uit in welk doosje het paste. Rony is Rony - één en al muziek. Hij wordt niet voor niets in één adem genoemd met die andere Franse accordeonspeler, Richard Galliano, die ook moeilijk in een stijl te vangen is. Zowel Mario Vermandel als Hans van Oost lieten deze middag zien dat ze prima overweg kunnen met dit soort muziek en het was een genoegen om te zien hoe het enthousiasme en plezier op het podium oversloeg naar het publiek. En zo hoort het eigenlijk bij elk optreden te zijn ...........
Het publiek kreeg wat het wilde - prachtige lyrische jazz of is het wereldmuziek of, ........ ach het maakte hen niets uit in welk doosje het paste. Rony is Rony - één en al muziek. Hij wordt niet voor niets in één adem genoemd met die andere Franse accordeonspeler, Richard Galliano, die ook moeilijk in een stijl te vangen is. Zowel Mario Vermandel als Hans van Oost lieten deze middag zien dat ze prima overweg kunnen met dit soort muziek en het was een genoegen om te zien hoe het enthousiasme en plezier op het podium oversloeg naar het publiek. En zo hoort het eigenlijk bij elk optreden te zijn ...........
Het Rony Verbiest New Trio duikt begin maart de studio in om deze suite vast te leggen op cd - een album dat ik ooit nog eens hier hoop te mogen bespreken.
Hans Koert
Heinkenszand
keepswinging@live.nl
keepswinging@live.nl
Rony Verbiest is met zijn New Trio moeilijk in een hokje te stoppen. Dan weer is het de tango ( de Antwerpse, 't is nie anders) of the Bolero - dan weer een walsje ter ere van Toots. Het is jazz en wereldmuziek .......... het is gewoon Rony Verbiest, een artiest pur sang, die zelf muziek is. Het New Trio speelde op de bandoneon in een goed gevulde Porgy en Bess zijn nieuwste werk, de Colometa Suite, een eerbetoon aan het boek La Plaça del Diamant en de Spaanse muziek. Keep Swinging was erbij en makte een verslag. als je niets wilt missen van de Keep Swinging blog, volg haaar dan op Twitter of vraag de gratis nieuwsbrief.
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Labels: Hans van Oost, Mario Vermandel, porgy en bess, rony verbiest
0 Comments:
Post a Comment
<< Home