Tamara Maria: Zwoele Zomerse Muziek
Topklasse van Nederlandse bodem!
TAMARA MARIA: ZWOELE ZOMERSE MUZIEK Hans Koert
Als kind al luisterde ze naar de muziek van Nat King Cole, die ze in de platenkast van haar vader vond en ze vond het heerlijk om te luisteren naar Ella Fitzgerald en Count Basie. Ze raakte echter helemaal in de ban van de bossanova muziek, toen ze voor het eerst het beroemde nummer Desafinado hoorde, gespeeld door João Gilberto en Stan Getz.
Tamara Maria bracht een paar jaar geleden haar eerste eigen plaat uit, eenvoudigweg getiteld: Tamara Maria ( PRCD 200778 ). Deze plaat was helemaal gewijd aan de Braziliaanse muziek, met name de bossanova. Ik werd verrast door dit album, niet alleen vanwege haar plezierige en professionele stem en timing, maar vooral door de eigentijdse arrangementen op de plaat. Het is haar eersteling, wat niet wil zeggen dat ze nog nooit aan een plaatopname heeft meegewerkt: Er zijn al heel wat platen waarop haar aangename stem te horen is, zoals met Combo Moderna, La Luna Azura, Solo Moderna en Jazz Juice.
Tamara Maria's debuut album.
Als kind droomde Tamara Maria, haar doopnamen werden haar artiestennaam, om danseres te worden. Haar eerste optreden vond plaats toen ze vier was en later werd ze solodanseres in verschillende dansgezelschappen. Maar eigenlijk wilde ze liever zingen en haar fascinatie voor de Braziliaanse muziek met anderen delen. Na haar studie aan het conservatorium, kreeg ze de kans te gaan studeren aan de prestigieuze Centro Musical Adolfo in Rio de Janeiro.
Cor Bakker, bekend als pianist bij het groter publiek, dankzij zijn rol van muzikaal begeleider in de Tv-programma’s rond showmaster Paul de Leeuw, ontmoette Tamara Maria in Rio de Janeiro vijf jaar geleden en maakte met haar opnamen voor het programma “Cor Op Reis”. Hij begeleidt Tamara Maria in vier nummers, waarvan één in duet, getiteld Comecar de Novo ( = een nieuw begin), gewijd aan de onlangs overleden Nederlandse muzikant Louis (Wiet) Poetiray, die vooral bekend is geworden in de Indo-Rock scene. De Wiet, zols hij door zijn fans genoemd werd, overleed in september 2007 tijdens de voorbereidingen voor de opnamen van dit album. De wortels van Tamara Maria liggen in Indonesië en de Molukken en (de muziek van) De Wiet, heeft altijd een grote rol in haar leven gespeeld.
Het volgende fragment geeft een mooi beeld van de zang van Tamara Maria. Je hoort Tamara Maria in duet met gitarist Frans van Keep in het nummer Madalena, dat ook op de plaat staat, maar dan met Maarten van der Grinten. Even genieten van heerlijke Zoete Zomerse Muziek .........
De bossanova werd populair in de jaren zestig dankzij artiesten als João en Astrud Gilberto en Antonio Carlos Jobim. In feite was de bossanova een mix van Braziliaanse muziekstijlen en jazzelementen en voor het eerst te horen in het nummer Chega de Saudade ( ook wel bekend onder haar Engelse titel No More Blues), opgenomen door Elizete Moreira Cardoso, de beroemde Braziliaanse zangeres en actrice, die in de jaren dertig ontdekt werd door Jacob do Bandolim. Ik schreef hierover in de bijdrage over Eliane Elias, die een paar jaar geleden een schitterende CD uitbracht gewijd aan de bossanova en haar vijftigste verjaardag.
Tamara Maria
Er zijn heel veel liefhebbers die genieten van deze relaxte muziek, en voor hen is deze plaat dan ook een must, maar Tamara Maria heeft ook gedacht aan de jongeren, die de "traditionele" bossanova wellicht wat gedateerd vinden: dankzij een aantal jonge muzikanten kreeg een aantal nummers een moderne groovy basis, met funky baslijnen over een strak ritmisch raamwerk. Op verschillende nummers, zoals Jobim's Fotografia en Garota de Ipanema, Madalena, Pela Praia ( een compositie van Tamara Maria zelf) en A Rã, wordt ze dan ook begeleidt door Alain Eskinasi, die ook voor die nummers de arrangementen maakte, met elektronische ritmeboxen en bassynthesizers. Voor mij was dit een verfrissende aanpak, waardoor deze muziek toegankelijk gemaakt is voor een grote groep jonge luisteraars, die zich niet direct met de jazz verbonden voelen.
Op één nummer, een dubbelnummer, Detour to Soho, geschreven door Maarten van der Grinten en het nummer Samba do Soho, zingt Tamara Maria samen met het aanstormend talent Wouter Hamel, momenteel de populairste Nederlandse jazzzanger. Ik ben er van overtuigd, dat Tamara Maria met dit album heel wat mensen blij maakt en deze plaat verdient dan ook een plaatsje in elke serieuze platencollectie.
De plaat van Tamara Maria is te bestellen op haar eigen website.
Tamaria Maria, haar voorouders komen uit Indonesië, Nederland, de Molukken en Portugal, heeft met haar debuutalbum haar fraaie stem en schitterende timing een mooie ode aan de Braziliaanse muziek gemaakt - aan de bossanova, zoals die vijftig jaar geleden de wereld veroverde, echter zonder haar klakkeloos te imiteren, maar opgediend met een verfrissend modern sausje. De Keep Swinging blog besteedt aandacht aan dit soort opvallende verrassende uitgaven: mis ze niet.
1250 keer KEEP SWINGING BLOG
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Labels: bossa nova, Cor Bakker, Maarten Van der Grinten, Tamara Maria, Wouter Hamel
1 Comments:
Congratulations, dear Hans, with entry no 1250! Please, do continue for entry no 1500 as suggested, keep up the good work - and keep swinging!
Jo
Post a Comment
<< Home