Pages

Friday, May 22, 2009

Alle Tony Bennett en Bill Evans opnamen

Alle Tony Bennett en Bill Evans opnamen ( Nederlands) The Complete Tony Bennett - Bill Evans Recordings ( English)
Alle samen opgenomen titels van Tony Bennett met Bill Evans

The Tony Bennett-Bill Evans Album en Together Again
ALLE TONY BENNETT en BILL EVANS OPNAMEN
Hans Koert
The Complete Tony Bennett - Bill Evans Recordings zijn onlangs op een Fantasy dubbelalbum heruitgebracht ( FAN-31281). Vandaag wil ik dit album in de schijnwerper plaatsen.

Tony Bennett, zanger, omschrijft zichzelf als entertainer. Hij werd geboren in Queens, New York City als Anthony Dominick Benedetto in augustus 1926. Hij is één van de grootste crooners van de vorige eeuw; te vergelijken met zangers als Bing Crosby en Frank Sinatra. Hij zit al bijna 60 jaar in het vak en maakte honderden schitterende opnamen, die met een tiental Grammy’s geëerd werden.
Waarom deze crooner, bij uitstek vertolker van het American Songbook, een plaats in deze blog krijgt, is, omdat hij ook een flink aantal opnamen maakte met jazzmusici, zoals met Bill Evans in een opname sessie uit 1975 voor The Tony Bennett / Bill Evans Album, dat een groot succes werd en haar opvolger Together Again van een jaar later. Het eerst genoemde album werd uitgebracht op Fantasy en het tweede op Improvisation. Tony Bennett nam, hoewel zelf geen jazzmuzikant, tientallen nummers op met jazzmusici; met bands ( zoals dat van Count Basie) en met alleen pianobegeleiding, zoals met Bill Evans of met zijn vaste begeleider Ralph Sharon. Met laatst genoemde nam hij twee platen op; te weten: Tony Sings for Two uit 1959 en When Light Are Low van vijf jaar later. De sessies van Tony Bennett uit juni 1975 zijn van een geheel ander kaliber, omdat Tony hier begeleid werd door niemand minder dan pianist Bill Evans. Nee, ik zeg het eigenlijk niet goed: Tony Bennett en Bill Evans traden hier aan als twee gelijkwaardige partners. – geen zanger begeleid door een pianist dus.
Bill Evans, de in zichzelf gekeerde pianist, die liever alleen in zijn studeerkamer speelde dan op een groot podium (zoals hij zelf eens zei tegen Bert Vuijsje) werd vooral bekend om de opnamen met zijn beroemde trio, zoals Waltz for Debby en vanwege zijn korte verblijf bij Miles Davis. Luister maar eens naar zijn spel in zijn eigen compositie Blue in Green op de Miles Davis' jazzklassieker Kind of Blue. Hij werd geboren in Plainfield NJ in augustus 1929 en overleed september 1980.

Ze ontmoetten elkaar voor het eerst in 1962 op het Witte Huis tijdens een informeel partijtje georganiseerd door John F. Kennedy.
Toen deze opnamen gepland waren, was er nog sprake van Tony Bennett, die begeleid zou worden door twee pianisten: Bill Evans en John Bunch, maar laatstgenoemde trok zich voor de opnamen terug toen hij hoorde wie de andere pianist was – daar kon hij niet aan tippen. De opnamen van juni 1975 werden zonder voorbereiding of repetitie gemaakt – er werd alleen even afgesproken welk nummers ze zouden spelen ( wel zo makkelijk, volgens mij).
Ik hoorde deze nummers voor het eerst op een heruitgave van Jazz Collectors, die afgelopen jaar verscheen, getiteld Tony Bennett and Bill Evans – The Legendary Sessions. ( JC 426).
Als je deze blog regelmatig bezoekt, weet je dat ik meer van instrumentale muziek hou, dan van zangers en zangeressen, omdat die, naar mijn bescheiden mening, vaak te veel extra aandacht naar zich toe trekken. Dat geldt ook voor deze dubbel CD, die ik dan ook het meest waardeer door het pianowerk van Bill Evans. Deze heruitgave bevat twee nooit eerder uitgebrachte nummers: Who Can I Turn To en Dream Dancing en vooral het eerste nummer werd een hit door Tony Bennett, die het midden jaren zestig uitbracht. Luister naar een uitvoering van hem ( niet met Bill Evans maar met een andere pianist en orkest).

Voor de kenner onder ons en fans van de stem van Tony Bennett of het pianospel van Bill Evans is het natuurlijk prachtig als blijkt dat er toendertijd twee nummers op de plank zijn blijven liggen. De heruitgave op Fantasy, die vandaag in de belangstelling staat, biedt heel wat meer onuitgebrachte takes en nummers ……….
Het is tegenwoordig een trend om heruitgaven iets extra's meet te geven, waardoor het voor verzamelaars aantrekkelijk wordt om “oude” heruitgaven te vervangen. “The Complete ………. Sessions “ wordt dan zo’n heruitgave meestal genoemd.

Voor de echte kenners is dit smullen geblazen, omdat er op deze alternatieven vaak iets “losser” gspeeld wordt; wel eens een foutje gemaakt wordt, een blue note noemen ze dat dan in de jazz; of een couplet wordt gewoon helemaal vergeten; voor de echte liefhebbers is deze dubbelaar, The Complete Tony Bennett / Bill Evans Recordings een must – voor de gewone luisteraar, het soort dat muziek draait als muzak, als achtergrondmuziek, kan de “reguliere” heruitgave volstaan. Een volledige lijst met titels vind je onder aan dit blog.
Hans Koert

keepswinging@live.nl

DE NUMMERS DIE TE VINDEN ZIJN OP HET DUBBELALBUM THE COMPLETE TONY BENNETT - BILL EVANS RECORDINGS:

Disc 1
1. Young And Foolish 3:54 A
2. The Touch Of Your Lips 3:56 A
3. Some Other Time 4:42 A
4. When In Rome 2:55 A
5. We'll Be Together Again 4:38 A
6. My Foolish Heart 4:51 A
7. Waltz For Debby 4:04A
8. But Beautiful 3:36 A
9. Days Of Wine And Roses 2:23 A
10. The Bad And The Beautiful 2:18 B
11. Lucky To Be Me 3:45 B
12. Make Someone Happy 3:52 B
13. You're Nearer 2:22 B
14. A Child Is Born 3:16 B
15. The Two Lonely People 4:27 B
16. You Don't Know What Love Is 3:27 B
17. Maybe September 3:55 B
18. Lonely Girl 2:49 B
19. You Must Believe In Spring 5:51 B
20. Who Can I Turn To? 2:28 BB
21. Dream Dancing 3:46 B

Disc 2

1. Young And Foolish (Take 4) 4:45 A
2. The Touch Of Your Lips (Take 1) 2:54 A
3. Some Other Time (Take 7) 4:56 A
4. When In Rome (Take 11) 2:57 A
5. Waltz For Debby (Take 8) 3:50 A
6. The Bad And The Beautiful (Alternate Take 1) 2:13 B
7. The Bad And The Beautiful (Alternate Take 2) 2:09 B
8. Make Someone Happy (Alternate Take 5) 3:54 B
9. You're Nearer (Alternate Take 9) 2:58 B
10. A Child Is Born (Alternate Take 2) 3:26 B
11. A Child Is Born (Alternate Take 7) 3:12 B
12. The Two Lonely People (Alternate Take 5) 4:43 B
13. You Don't Know What Love Is (Alternate Take 16) 3:33 B
14. You Don't Know What Love Is (Alternate Take 18) 3:37 B
15. Maybe September (Alternate Take 5) 4:37 B
16. Maybe September (Alternate Take 8) 4:31 B
17. Lonely Girl (Alternate Take 1) 2:57 B
18. You Must Believe In Spring (Alternate Take 1) 6:01 B
19. You Must Believe In Spring (Alternate Take 4) 5:36 B
20. Who Can I Turn To (Alternate Take 6) 2:29 B

A = The Tony Bennett / Bill Evans album ( 10-13th of June, 1975 )
B = Together Again ( 27-30 September, 1976 )

3 comments:

  1. Arnold van Kampen6:01 PM

    Het artikel over het verschijnen van deze dubbel-cd bracht mij zowel in verwarring, als deed een oud verwachtingspatroon naar boven borrelen.
    Immers was hier sprake van slechts twee extra nummers, dan wel of/en
    ”alternate takes”.
    Allereerst de oorspronkelijke opnamen er maar eens bij gepakt:
    - The Tony Bennett – Bill Evans Album”, op 10-13 juni 1975 opgenomen in Berkeley in Californië.
    - Tony Bennett & Bill Evans – Together Again, op 27-30 september 1976 opgenomen in San Francisco, eveneens in Californië.
    De eerste plaat (nu cd) omvat 9 nummers en mijn cd geeft aan dat deze plaat (cd) oorspronkelijk werd uitgegeven op Fantasy.
    De cd is “los”verkrijgbaar, maar ook in de box “Bill Evans – The Complete Fantasy Recordings”, is deze cd opgenomen, zij het dat de volgorde van de tracks anders is, iets waarvan het “waarom” mij ontgaat.
    De tweede cd (van dik een jaar later in 1976), zit niet in “Bill Evans – The Complete Fantasy Recordings”, alhoewel daarin wel opnamen uit 1976 zijn opgenomen.
    (De box omvat opnamen van 1973 – 1979 op 9 cd’s).
    “Mijn”cd van “Together Again” is dan ook uitgebracht op het DRG label en omvat 10 tracks.
    De 19 tracks die al eerder waren uitgebracht staan nu dus alle op cd 1 van “The Complete Tony Bennett & Bill Evans Recordings”.
    De tracks 20. “Who Can I Turn To?”en 21. “Dream Dancing” zijn beide nog nooit uitgebracht en zijn volgens de aangereikte informatie beide van de sessies van 1976.
    (wordt vervolgd)

    Arnold van Kampen.

    ReplyDelete
  2. Arnold van Kampen6:02 PM

    (vervolg)
    Alle tracks op CD 2 zijn “alternate takes” en liggen so-wie-so ver uit de route van liefhebbers van “muzak” omdat deze fijnzinnige muziek ver uitsteekt boven het “Jan Smit-André Rieu”- gehalte.
    Met de veronderstelde ”blue notes” zal het overigens ook wel loslopen, gezien het hoge niveau van beide musici.
    Het is prachtig dat deze muziek eindelijk compleet bijeen is gebracht, nu onder Fantasy vlag, alhoewel de 1976 opnamen oorspronkelijk op Improv 7117, DRG DCMRS901 (cd) en later (met bonus tracks) ook nog eens op Rhino en Concord, werd uitgegeven.
    Werden tijdens de eerste opnamen van 1975, de “rights”al moeizaam uitonderhandeld, de Gordiaanse knoop rondom rechten van 1976 heb ik terzijde geschoven, immers het gaat om de muziek en die schijnt nu, kennelijk na alle fusies en overnames in muziekland, in Fantasy handen te zijn.
    Belangrijker is het om iets te weten te komen over de achtergronden van deze opmerkelijke samenwerking van een extroverte “crooner” en een hevig in zichzelf gekeerde jazzpianist.
    Hét boek over Bill Evans “How My Heart Sings” van Peter Pettinger (ISBN0-300-07193-80) er maar eens bij gepakt:
    “ It was Anie Ross who told Tony Bennett that he should make a recording with Bill Evans, but as the pianist said to Len Lyons afterward: “It was one of those things that was in the air for years.
    I always figured that if Tony would do any of my tunes, I’d be overjoyed.
    In fact, he did record “Waltz for Debby” once. (Op “Who Can I turn to?” op Columbia, 1964- AvK)
    Debby’s my niece. I wrote that for her when she was three, and she’s getting married this year. (uiteraard ten tijde van het interview-AvK)
    (wordt weer vervolgd)

    Arnold van Kampen

    ReplyDelete
  3. Arnold van Kampen6:03 PM

    (vervolg)

    Tony and I have always had mutual respect and a distant acquaintance with each other.”
    Peter Pettinger geeft ook aan wanneer en hoe de eerste opnamen ontstonden:
    “Bill and Tony met in London to establish the dates and outline the music for “The Tony Bennett/Bill Evans Album”, recorded in June 1975.
    Most of the titles on this now classic recording were firm favourites of Evans’s.
    The pianist, Bennett explained, would be responsible for structuring each setting: “He’d work for three or four hours on each song we did, we’d work out what tunes to do, the keys and the tempos, then he’d kind of be left alone to work out a production.
    I used to say to Helen Keane: “Keep the tape rolling.”
    I couldn’t believe what he was doing, over and over again, each thing was magnificent.”
    Het bleek dat Tony en Bill een klassieker hadden gemaakt.
    Voordat beiden aan de tweede opname begonnen, was er echter een ander moment waarop men muzikaal samenkwam en waar mijn verwachtingspatroon op gebaseerd was:
    - Op het Newport Jazz Festival ’76 dat in de Carnegie Hall in New York plaatsvond in juni 1976 trad Tony Bennett op met het Bill Evans Trio, met Eddie Gomez, bas en Eliot Zigmund, drums.
    Volgens Pettinger werd het concert geopend met “My Foolish Heart” en besloten met “But Beautiful”en “On the Sunny Side of the Street.”
    Helaas zijn er geen opnamen van dát concert bekend en moeten we het ook met “The Complete Tony Bennett-Bill Evans Recordings” doen met de opnamen (incl. bonus tracks) van september 1976.
    Verder schijnen “Who Can I Turn To?” en “Dream Dancing” al eerder te zijn uitgegeven op een Concord cd uit 2003.
    Hoe dan ook: de muziek is en blijft van buitengewone klasse.
    Qua niveau, klasse en concept eigenlijk alleen maar te vergelijken met de schitterende – en met Grammy’s overladen – schijven (7 stuks) van Mel Tormé en George Shearing. ( Mel Tormé & George Shearing – The Complete Concord Recordings).

    Arnold van Kampen

    ReplyDelete