Tuesday, September 05, 2006

Oscar Aleman Odeons

( Naar de Nederlandse vertaling.)

The 1950s were a period of great successes for Oscar Aleman. He stopped playing in small groups, like his Quinteto de Swing, but formed larger orchestras. He performed as the major artist in front of his orchestra. He was a popular artist in radio programs and in dance halls.

Carlos Araujo told me some years ago his remembrances about these dance nights. Each dance night started around ten o’clock in the evening and ran until three o’clock at night. Oscar played four times for half hour. Between these acts a jazz and a tango orchestra performed. Most people who attended these evenings wanted to dance, so the music Oscar played was danceable music. However, in the middle of the program he also would play some excellent swing versions like Rose Madreselva (Honeysuckle Rose) or Tea for Two. His tune “Improvisation on Boogie Woogie” was a smash hit during these dance nights. Oscar tried to dance, to play and to sing at the same time, shaking his body and playing his guitar on his back. He also played the guitar, standing, without using a strap. Tapping the rhythm with his foot in a special way. He also pushed his guitar for a second intending that he would throw it into the audience.

One of his first records in this period is Odeon 55240 as Oscar Aleman y su Conjunta de Jazz. He plays Rio Swanee and Cabeza Hinchada. Enjoy the labels. Mind there is a minor difference between the two versions of the labels and I'd love to know which one was first published.

OSCAR ALEMAN y su Conjunto de Jazz ( Odeon 55240) : Mario Felix cl, Carlin Traversa v, Julio Graña v, Raúl Casanova v, Alberto A. Barbera p, Oscar Alemán g vo, Alberto Ramos g, Aldo “Néne” Nicolini b, Arminio Raguza dm
Recorded Buenos Aires, 16 May 1951
18012 - RIO SWANEE ( SWANEE RIVER ) Fox- Trot (Stephen Foster)
( Odeon 55240 )
18013 - CABEZA HINCHADA – Baiao (Hervé Cordovil) - Oscar Aleman vo
(Odeon 55240)

Listen to Cabeza Hinchada

Nederlands ( To the English translation )

De jaren vijftig van de vorige eeuw waren voor Oscar Aleman de jaren van succes. Hij had zijn Quinteto de Swing ingeruild voor een groter orkest. Hij trad op als belangrijkste solist onder begeleiding van zijn orkest. Hij was in die tijd een veel gevraagde artiest voor radio programma's en in danszalen.


Carlos Araujo herinnerde deze dansavonden. Elke avond begon rond de klok van tien en duurde tot drie uur 's nachts. Oscar speelde dan vier keer een half uur. Tussen zijn optredens speelde het orkest jazz en tango. De meeste mense wilden dansen, dus speelde Oscar dansmuziek. Halverwege zijn optreden speelde hij uitstekende swing zoals Honeysuckle Rose of Tea for Two. Zijn nummer Improvisation on Boogie Woogie was een grote hit op zo'n avond. Oscar probeerde dan al spelend te dansen, zijn gitaar bespelend zonder koord om de nek, het ritme tikkend met zijn voet op een manier zoals alleen hij dat kon. Dat eindigde altijd met het zogenaamd in het publiek gooien van zijn gitaar. Het publiek raakte dan door het dolle.

Eén van zijn eerste opnamen uit die periode was met Oscar Aleman y su Conjunto de Jazz (= Jazz Ensemble). Hij speelde Rio Swanee en Cabeza Hinchada. Afgebeeld vind je beide labels. Ontdek de kleine verschillen in de labels - Ik zou graag weten welk label het eerst gepubliceerd werd. ( De andere kant vind je bij de Engelse vertaling )

Geniet van Cabeza Hinchada

This blog is also published at my Oscar Aleman blog: http://oscar-aleman.blogspot.com/2006/09/oscar-aleman-odeons.html

Good luck with your contributions, Jo, this week. I know they will be very interesting !!




0 Comments:

Post a Comment

<< Home